autor: mike_russ dodano: 18 kwie 2013, 18:43
Bez miernika lub chociaż próbnika faktycznie jest trudno. Jeśli obecnie nie możesz nabyć miernika, to zmajstruj sobie chociaż próbnik - do styków małej żarówki 12V lutujesz 2 izolowane przewody po pół metra - jeden do plusa i zakończ go kawałkiem sztywnego zaostrzonego drutu (warto doń dorobić izolowany uchwyt- np z rurki od długopisu), drugi do minusa(cokołu żarówki) - ten warto zakończyć "krokodylkiem" lub w ostateczności blaszaną "żabką" do firan.Cokół żarówki owijasz taśmą izolacyjną żeby coś się nie zwarło. Krokodylek zaczepiasz do masy (jakiejś śrubki na obudowie silnika) i plusem sprawdzasz gdzie jest prąd. zaczynasz od aku (zwykle czerwony przewód), potem szukasz tego przewodu w lampie (zwykle kostka idąca do stacyjki) potem sprawdzasz wychodzący ze stacyjki czarny przewód. Potem resztę obwodów. Sprawdź jeszcze coś: spróbuj podłączyć taką żarówkę bezpośrednio do aku wpiętego w motocykl (do klem - niech sobie świeci) a następnie pomiń czymś bezpiecznik (drutem, gwoździem, czymś przewodzącym) i NA MOMENT włącz stacyjkę. Jeśli żarówka w tym momencie mocno przygaśnie lub wręcz zgaśnie zupełnie, a po wyłączeniu stacyjki znów zaświeci - oznacza to duże zwarcie w obwodzie głównym za stacyjką. Uwaga, jeśli wpinasz aku do moto i sypią się iskry z klem, a żarówka podpięta pod klemy nie świeci - analogicznie masz zwarcie przed stacyjką. Tylko nie próbuj za długo, bo akumulator bardzo nie lubi pracy na zwarciu i może ci się ugotować...
Jeśli włączyłeś stacyjkę a żarówka do klem świeci, to próbuj analogicznie włączać pozostałe obwody. W ten sposób wykluczysz zwarcie. Piszę tyle o zwarciu bo bezpiecznik sam z siebie się nie spalił, a ten zwykle zabezpiecza akumulator przed zwarciem. A, i jeszcze odłącz też wtyczkę regulatora napięcia -jest możliwe, że to on nawalił.
Po tych testach - i wykluczeniu zwarcia- poszukamy przerwy. Prądnicę i zapłon sprawdzisz tylko multimetrem, tam napięcie jest wyższe niż 12V i żarówkę może spalić. Ale wszystko za regulatorem napięcia tak sprawdzisz. Wysokie napięcie masz jeszcze na przewodzie czarno-czerwonym idącym z silnika do modułu zapłonowego (jego zasilanie) i czarno-białym idącym z modułu do wyłącznika awaryjnego zatrzymania silnika - również z modułu. Piszę to na podstawie Zippa Ravena- to w końcu też Lifan 250-4
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2013, 18:50 przez
mike_russ, łącznie zmieniany 1 raz