Odrobina świeżości dla Babci Hondzi
Babcia Hondzia to motocykl Honda Gold Wing 1500-5 z 1994 roku z sześciocylindrowym silnikiem typu Bokser o pojemności 1520cc i wadze motocykla 385 kg.
Stałem się szczęśliwym posiadaczem tego jednośladu w październiku 2020 roku. Jak kupowałem to nie byłem pewien tego, co robię, ale raz się żyje, to kupiłem. Jak odjeżdżałem od sprzedawcy, ledwo dostając koniuszkami palców do ziemi, to niby wszystko działało, a jak dojechałem do domu, to już nie działał prawy kierunkowskaz. No i tak to się zaczęło od zwykłego kierunkowskazu.
Najpierw sprawdzanie żarówki, potem oprawki i jak okazało się, że wszystko jest OK, a prąd nie dochodzi to trzeba było zajrzeć głębiej. Okazało się, że ktoś już coś tutaj grzebał i przewody są połączone na skrętkę i zaizolowane taśmą. Pomyślałem sobie wtedy, że na takim druciarstwie przecież jeździł nie będę i wymienię na nowe przewody doprowadzające prąd do żarówki 21W.
Wszystko jest skrzętnie ukryte i nie obyło się bez demontażu tylnego kufra centralnego, a wcześniej oczywiście trzeba było zdemontować kanapę. Po zdjęciu ogromnego szmaragdowego kufra, moim oczom ukazał się taki o to widok:
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 973710.jpgPełno kurzu z domieszką ognisk korozyjnych. Wygląda na to, że od bardzo dawna nikt tutaj nie zaglądał. Dostęp do przerwanego przewodu od prawego kierunkowskazu już mam i mogę wymienić cały na zupełnie nowy. Tylko co zresztą? Założyć kufer, zapomnieć i jeździć, czy zrobić to jak należy? Muszę się przespać z tą decyzją.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 973708.jpgJak się pewnie domyślacie, nie dało mi spokoju i zacząłem się pogrążać w temacie. Na początek demontaż kufrów bocznych.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 973442.jpgCoraz lepiej, więcej kurzu i więcej rdzy. Tylny hamulec też wygląda na dawno zapomniany i trzeba będzie rozkręcić w mak i sprawdzić czy nadaje się do dalszego użytkowania. Na szczęście tarcza hamulcowa wygląda jeszcze całkiem dobrze. Nie trzeba wymieniać, zatem uniknę kosztownej wymiany.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 973326.jpgPo drugiej stronie też niezły galimatias. Jak ja się w tym wszystkim połapię? Na razie jestem przerażony poziomem złożonej budowy trzydziestoletniego motocykla.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 972642.jpgJak się można było domyśleć, łańcucha nie ma, jest niezawodny Kardan. Z prawej strony amortyzator jest inny niż z lewej. Nie ma sprężyny, ale ma za to doprowadzony wężyk.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 972245.jpgWężyk prowadzi do systemu elektrozaworów, a potem kolejny wężyk prowadzi do sprężarki, która tak, żeby było ciekawiej jest po przeciwnej stronie motocykla. To pewnie tak dla równowagi he he.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970538.jpgDla urozmaicenia pomiędzy tym wszystkim jest pełno tajemniczych skrzyneczek i kosteczek, do których doprowadzone są pokaźne wiązki przewodów elektrycznych.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970535.jpgWystarczy, że tylko w jednym miejscu przestanie coś działać lub zaśniedzieje końcówka jakiegoś przewodu i będzie zagadka na długie miesiące. Przynajmniej wiem, gdzie jest i jak wygląda akumulator. Zawsze to jakiś początek, z którego startują rozszalałe elektrony.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970530.jpgMinęły długie dni, o ile nie długie tygodnie i zaczyna być widać światełko w tunelu.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970524.jpgPo grubej warstwie kurzu nie ma już śladu. Rdza też wygnana i metal zabezpieczony przed ponowną korozją.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970255.jpgPrzewód od kierunkowskazu wymieniony na nowy.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970254.jpgNajwięcej to schodziło z czyszczeniem i przygotowaniem powierzchni, a położenie nowego lakieru to już było przyjemnością.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970253.jpgTylny hamulec, rozkręcony, wyczyszczony, odpowietrzony i zalany nowym płynem.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970251.jpgWszystkie elektryczne złącza wyczyszczone, zakonserwowane i ponownie połączone. Dreszczyk emocji, czy wszystko potem będzie działało jest.
Na wszelki wypadek pozabezpieczałem wszystkie końcówki od jeszcze niepołączonego oświetlenia i próbuję odpalić silnik. Zapłon, starter i nic. Kontrolki świecą prawidłowo, a rozrusznik nie kręci. Coś musiałem źle spiąć, albo jakiś styk nie łączy. Dawaj wszystko ponownie rozpinam. Sprawdzam styki i montuję po raz drugi z nadzieją, że teraz będzie działać.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 970249.jpgPonownie zapłon, starter i dalej nic. Kontrolki świecą jak za pierwszym razem, a rozrusznik nadal nie kręci. Skończyły mi się pomysły i czas. Jest późno w nocy i załamany muszę iść spać. Narobiłem sobie kłopotu i tyle. Przeceniłem swoje możliwości. Motocykl jest dla mnie zbyt skomplikowany. Drugiego dnia, sprawdziłem wszystkie bezpieczniki i przekaźniki, a jest ich sporo i dalej bez powodzenia. Podłączyłem rozrusznik na krótko i jest jakiś progres. Rozrusznik kręci jak gdyby nigdy nic. Niestety motocykl dalej nie odpala, ponieważ na żadnej z sześciu świec nie ma iskry. Gdzieś jest blokowane zasilanie, tylko gdzie?
Kolejny dzień zmagań minął. Frustracja rośnie.
Zostało mi już tylko jedno, oddać motocykl do jakiegoś goldwingowego fachowca lub poprosić o pomoc mojego św. imiennika. Wybrałem to drugie i trzeciego dnia przyszło olśnienie. Podczas czyszczenia i konserwacji wszystkich elektrycznych łączy, gmerałem też przy dźwigni biegu wstecznego. Tam też jest kilka styków i kabelków. Przeanalizowałem co do czego służy i mam przyczynę. Styki są w pozycji pomiędzy, ani nie są ustawione do jazdy do przodu, ani do jazdy do tyłu. Ustawiłem do przodu i silnik zaskoczył od pierwszego naciśnięcia startera. Ufff, jaka ulga. Motocykl znowu działa, pełnia szczęścia.
No to jedziemy dalej z koksem i wyganiamy rdzę, Tylne gmole rdza zaatakowała już jakiś czas temu. Sprawdziłem cenę używek i ciężko znaleźć w lepszym stanie a nowe kosztują krocie. Stwierdziłem, że dam do chromowania, ale okazało się, że usługa nie jest tania i niewiele drożej będzie kupić nowe. Motocyklem mam zamiar pojeździć, dwa, trzy lata a potem zmienię na coś innego. Szkoda kasy, podmaluję trochę te stare, by rdza nie straszyła i będzie musiało wystarczyć.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 969796.jpgTył poskładany, teraz trzeba się zająć przodem. Jak odświeżać staruszkę Hondzię to po całości, a co. Z tyłu liceum, a z przodu ma być muzeum o nie. Zdemontowałem cały panel z oldskulowym radiomagnetofonem i klapką wlewu. Pojawiły się kolejne pęczki kabli, które trzeba umiejętnie porozpinać.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 969652.jpgDobrałem się do filtra powietrza i mam już kolejną niespodziankę.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 969437.jpgFiltr nie jest zanieczyszczony, typowym drogowym kurzem, tylko coś postanowiło sobie zrobić tutaj latrynę.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 969430.jpgNo i pomyśleć, że cisnąłem na takim filtrze 140km/h. Silnik wciągał drobinki tego żrącego syfu. Pewnie to jakiś duży gryzoń, bo są też ślady po zębach. Dobrze, że nie przegryzł się na wylot. Wlot powietrza do filtra ma spore rozmiary i pewnie jakiś tłusty szczur sobie tu siedział. Motocykl najprawdopodobniej gdzieś długo stał nieużywany.
https://chomikuj.pl/Luca/GL1500/Remont/ ... 969427.jpgc.d.n.