
Pacjent Benyco Tekken 125
Silnik 157fmi ohc bez wałka wyrównoważającego
Obecny przebieg około 7500 km
W ubiegłym sezonie nawinąłem 4000 km, aż pewnego październikowego dnia zgasł po ostrzejszym hamowaniu do świateł.
Po dosyć długim piłowaniu rozrusznikiem odpalił ( w trakcie jednego cyklu świateł ) ale z silnika zaczęły dochodzić dziwne stuki w rytm pracy tłoka.
18km do domu jakoś dojechałem starając się tylko delikatnie gazem operować.
Okoliczne serwisy oczywiście nie chciały się podjąć choćby diagnozy bo "chińczyków nie robią" , albo taki z autoryzacją Zippa ( mają bliźniaczą konstrukcję VZ-5) "paaaaniee, zarobiony jestem"
Cóż, przyszła zima, ciemno wcześniej, myślę pogrzebię sam lub ze wsparciem, do wiosny może się uda ogarnąć

Po spuszczeniu oleju, niestety było trochę opiłków i 2 takie dosyć dosyć, jakby ukruszony ząbek czy coś, w każdym razie nie złotawe ( obawa była, że to panewka stuka).
Nie udało się odnaleźć żadnego nadgryzionego elementu ani też z nadmiernym luzem, jednakże bardzo podejrzany okazał się wałek rozrządu i dźwigienki zaworowe.
Otóż jedna z krzywek jest mocno wytarta, aż zrobił się z jednej strony rant około 0,5mm, z kolei przylegająca dźwigienka jest w miejscu styku z krzywką mocno wypłaszczona.
We wrześniu jakoś, benek był na regulacji zaworów w warsztacie ( akurat tego się podjęli) bo słabo palił na rozgrzanym, i po tym zabiegu było wszystko cacy, ale po rozebraniu głowicy, zmierzony luz okazał znacznie większy niż trzeba ( już nie pamiętam ile wynosił)
Myślę sobie, cóż wymieni się i zobaczymy jaki będzie efekt ale pojawia się oczywiście problem z dostępnością dedykowanych części, gdzieś tam po archiwum allegro wiszą, że kiedyś były, w sklepach int. to samo, produkt był ale obecnie niedostępny

Robiąc własne śledztwo, udało mi się oględnie dopasować po wymiarach, że wałek teoretycznie pasuje od 163fml lub ZS169fmm przy czym mierząc krzywki na moim wałku oraz z danych na jakimś obrazku oryginału wychodzi wys. = 30mm a na tym do 169fmm jest 32mm
W ogóle mało który sprzedawca/producent pokazuje ten wymiar.
Wszystkie inne zgadzają się z obecnym
Pytanie po tym przydługim wstępie brzmi, czy mogę bezpiecznie założyć taki wałek z wyższymi krzywkami ( to się chyba nazywa, że będzie bardziej agresywny? ) ew. z czym się to wiąże albo jakie są przeciwskazania?
Dźwigienki zaworowe powinny wg. wymiarów podejść od 156fmi, tych na szczęście jest pod dostatkiem.
Pozdrawiam
Gembu.