close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie.

Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: NIKT dodano: 26 sty 2019, 16:31

Brata spostrzezenia po wynianie dyszy i zebatek (jest temat tutaj na forum o Zipp VZ-2):

"Na dyszy 110 Zipp nie zwalnia pod jakąkolwiek górę czy wiatr czołowy przy prędkościach maksymalnych, żwawiej przyśpiesza i bez problemu utrzymuje prędkość maksymalną. Większa zębatka zdawcza przyczyniła się do poprawy stosunku obrotów na minutę do prędkości np. przy prędkości 80 km/h na zębatce 15z miałem ok 6000-6100 obr/min, obecnie przy prędkości 80 km/h jest ok. 5100-5200 obr/min. Wzrosła również prędkość maksymalna. Teraz bez problemu Zipp ze mną na pokładzie jest w stanie non stop utrzymać przelotową prędkość 100 km/h i osiąga ją bezproblemowo, a nie chwilowo jak to miało miejsce na zębatce 15z i dyszy 100. Dodatkowo na dyszy 110 lepiej odpala. Szkoda, że nie ma on skrzyni 6 biegowej. Wyprzedzanie obecnie jest przyjemnością, a nie logistyczną enigmą."

"po zmianie zębatki i dyszy okazuje się, że Zipp dostojnie objeżdża XT 125 :D co było dla mnie ogromnym zaskoczeniem"

Boso, ale w ostrogach.
"Boso ale w ostrogach"
Awatar użytkownika
NIKT
Klubowicz
 
Posty: 1556
Rejestracja: 10 lut 2013, 15:09
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Keeway Cruiser
Tel. kom.: 661557838
Płeć: mężczyzna
Wiek: 34

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: KarolGT dodano: 26 sty 2019, 18:36

Wnioski jakie się nasuwają po przeczytaniu czeluści internetu:
1) Układ chłodzenia jednocylindrowej 125 na gaźniku powyżej 12KM wymaga dodatkowej chłodnicy oleju
2) układ chłodzenia jednocylindrowej 125 na wtrysku powyżej 13 KM wymaga dodatkowej chłodnicy oleju
3) Vmax dotartego motocykla o mocy około 11KM to 100-107 km/h zależnie od budowy motocykla. Choperki są szerokie i mało opływowe, adventury wysokie co również zwiększa opory wiatru. Najszybsze będą klasyczne ścigacze.
4) optymalne średnice dyszy dla 125 to od 0,95 do 1,00. Jeśli chcemy montować większe i wycisnąć więcej patrz punkt 3.
5) Dobrze wykonana przekładka pojemności ze 125 na 150 da 20% więcej mocy.
7) Jeśli naszą dyszą przed przekładką będzie np 0,97 to dysza która zapewni nam 20% większą przepustowość będzie rozmiar 1,07. Ważne jest aby dysze miały tę samą wysokość.
8) Wzrost Vmax po przejściu na 150 wynosi od 6 do 7 km/h Większy będzie dla motocykli słabszych przed przeróbką i opływowych.
Choperek który wcześniej jechał 100 teraz może pojechać 106. Ścigacz który jechał 107 teraz pojedzie 113.
9) zmiana przedniej zębatki np z 15 na 16 to 6,5% z 15 na 17 to 13%.
10) Jeśli nasz przyrost prędkości Vmax to około 6,5% a jeden ząbek więcej to również 6,5% to oznacza że dla poprawy Vmax nie powinniśmy ruszać zębatek albo przestawić maksymalnie o 1 rozmiar (oczywiście jeśli nie mamy już odcięcia obrotów)
11) dołożenie kufrów bocznych w chopperku może nam ponownie obniżyć Vmax na 100km/h Przy takich prędkościach opory powietrza zaczynają być kluczowe.

Pierwsze wnioski:
Przejście 125 na 150 daje małe przyrosty prędkości Vmax. Jak również jest to mały przyrost mocy jeśli myślimy np o zamontowaniu kufrów bocznych dołożeniu dużej szyby i jazdę z wyższymi prędkościami.

Przejście na 150 ma sens jeśli:
- chcemy poprawić dynamikę z dołu, np ruszanie spod świateł (125 nie są rewelacyjne w tej materii)
- zwiększyć prędkość przelotową o około 8 km/h przy tym samym procentowym obciążeniu silnika
-zmniejszyć obroty przy tej samej prędkości (mniejszy hałas i wibracje)

Zmiany przełożenia najlepiej wykonać w zakresie 0-10%
Na moim przykładzie przejście ze zębatki z 15 na 16 zębów to 6,66% a z 15 na 17 zębów to już przeszło 13%. Przekraczanie tych granic nie ma większego sensu bo zejdziemy poniżej dynamiki sprzed modyfikacji.

P.S. podawane prędkości są realne wg GPS

Co myślicie o tym moim wypracowaniu?
Niektóre wartości są ciut uśrednione ale nie da się inaczej.
Ostatnio zmieniony 26 sty 2019, 19:23 przez KarolGT, łącznie zmieniany 2 razy
KarolGT
Forumowicz
 
Posty: 22
Rejestracja: 13 sty 2019, 17:41
Motocykl: Barton Classic 125
Płeć: mężczyzna

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: NIKT dodano: 26 sty 2019, 18:53

Tyle w teorii - a ta nie chodzi czesto z praktyka w parze :)



Boso, ale w ostrogach.
"Boso ale w ostrogach"
Awatar użytkownika
NIKT
Klubowicz
 
Posty: 1556
Rejestracja: 10 lut 2013, 15:09
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Keeway Cruiser
Tel. kom.: 661557838
Płeć: mężczyzna
Wiek: 34

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: KarolGT dodano: 26 sty 2019, 19:11

90% tych informacji to są z życia wzięte tylko że uśrednione.
Trochę z książek, a trochę z kalkulatorów przeliczników mocy na prędkość.
Tak się zastanawiam czy nie za małej tej dyszy napisałem...

Obrazek
Obrazek
KarolGT
Forumowicz
 
Posty: 22
Rejestracja: 13 sty 2019, 17:41
Motocykl: Barton Classic 125
Płeć: mężczyzna

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: NIKT dodano: 26 sty 2019, 22:28

Przyklad z zycia -
Znajomka R125 przelotowa ma 120 km/h i nie przerabial nic, ani nie odblokowywal.

A wykres jest dla 250ccm wiec zycie klamie xD

Boso, ale w ostrogach.
"Boso ale w ostrogach"
Awatar użytkownika
NIKT
Klubowicz
 
Posty: 1556
Rejestracja: 10 lut 2013, 15:09
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Keeway Cruiser
Tel. kom.: 661557838
Płeć: mężczyzna
Wiek: 34

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: ktoś ŁDZ dodano: 28 sty 2019, 17:01

Rozumiem że kat. A nie wchodzi w grę. Jeśli koniecznie ma to być 125tka po modach czy przerobiona na 150ccm. Nie lepiej policzyć ile się wyda na te modyfikacje, dołożyć i kupić:
1) silnik 125 2T
2) czy nawet silnik 250 ccm 2/4T

Najlepiej ze skrzynią 6 biegową lub samemu zrobić hybrydę na bazie skrzyni 5 biegowej, poprzez przekładkę zębów.

(Najrozsądniej zrobic kat. A - moim zdaniem oczywiście).

Wysłane z mojego HT16 przy użyciu Tapatalka
Pozdro Robert.
Awatar użytkownika
ktoś ŁDZ
Forumowicz
 
Posty: 168
Rejestracja: 12 mar 2015, 11:00
Motocykl: Zipp VZ-2
Płeć: mężczyzna

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: KarolGT dodano: 29 sty 2019, 13:37

Najchętniej bym przygarnął 250 na wtrysku. Na drogi lokalne wystarczy a i spalanie dobre. Może zrobię prawko w przyszłości na spokojnie, pomyślę jeszcze.
Wymiana cylindra z głowicą jest o wiele tańsze od wymiany silnika na 250. 125 Mają przeważnie przystosowany dolot, gaźniki oraz wydechy do pojemności 150. Koszt wymiany to około 500 złotych + malowanie. Przy wymianie silnika na 250 jest więcej problemów. Praktycznie buduje się motocykl od nowa. Koszty są wysokie i co najważniejsze rama musi być mocna.
O silniku 2T nie myślę choćby z powodu spalania.
KarolGT
Forumowicz
 
Posty: 22
Rejestracja: 13 sty 2019, 17:41
Motocykl: Barton Classic 125
Płeć: mężczyzna

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: Hawk1985 dodano: 29 sty 2019, 14:50

KarolGT pisze:Myślałem nad prawkiem, ale wtedy na bank dostane terminowe z racji badania oczu, a póki co mam bezterminowe.

Jeszcze co do prawka bo wczoraj czytałem na ten temat, jeśli kat B wyrobiłeś w czasach gdy dawano prawo jazdy bezterminowo to nadal takie pozostanie

"Wyrok sądu potwierdza, ze nie ma podstaw do zmiany daty ważności uprawnienia do kierowania pojazdami w przypadku, gdy uprzednio dana osoba zdobyła uprawnienia o charakterze bezterminowym. Jedynie sam dokument prawa jazdy straci ważność po upływie maksymalnie 15 lat i wówczas nastąpi konieczność jego wymiany."
źródło https://www.motofakty.pl/artykul/bezter ... y-nie.html

Czyli B nikt Ci nie zabierze, a A dostaniesz terminowo. Jeśli masz wadę wzroku która Cie nie dyskwalifikuje jako kierowcy to nie masz się czego obawiać.
Jawa 20 -> ... -> KSL 125 -> XL650V -> DL650 -> XF650 -> DL650 -> Fuoco 500 -> F650+VX800 -> DL650+F650
Awatar użytkownika
Hawk1985
Forumowicz
 
Posty: 1653
Rejestracja: 27 wrz 2014, 14:07
Lokalizacja: Jaworzno
Motocykl: DL650 + F650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 38

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: ktoś ŁDZ dodano: 29 sty 2019, 19:57

KarolGT pisze:Najchętniej bym przygarnął 250 na wtrysku. Na drogi lokalne wystarczy a i spalanie dobre. Może zrobię prawko w przyszłości na spokojnie, pomyślę jeszcze.
Wymiana cylindra z głowicą jest o wiele tańsze od wymiany silnika na 250. 125 Mają przeważnie przystosowany dolot, gaźniki oraz wydechy do pojemności 150. Koszt wymiany to około 500 złotych + malowanie. Przy wymianie silnika na 250 jest więcej problemów. Praktycznie buduje się motocykl od nowa. Koszty są wysokie i co najważniejsze rama musi być mocna.
O silniku 2T nie myślę choćby z powodu spalania.
Brat sprzedaje 250 na wtrysku i w układzie V silnik, ma go od nowości. Zresztą znany motorek tu na forum. https://sprzedajemy.pl/keeway-cruiser-n ... nr56011930
Sorry za krypto reklamę i OT.

Ok. 500 ziko za tuning na 150 ccm. Nieźle. Sprawdziłem z ciekawości i do mojego Zippa tyle kosztuje sama kompletna głowica. A jeszcze cylinder.

Jak założysz wiekszy cylinder pomyśl o modyfikacji skrzyni. Np zębatkę z 5 biegu przerobić na zębatkę ze skrzyni 6cio biegowej. Finalnie by było 1,2,3,4,6 albo inny układ z 3cim biegiem np 1,2,4,5,6. Zabawa samymi zębatkami z układu napędowego niewiele da (kilka- może kilkanascie km/h), a większy cylinder i dysza w gaźniku dadzą moc co sprawi że utrzymasz wyższą prędkość stałą. Znam to z autopsji z poprzedniego Rometa CRS.

Wysłane z mojego HT16 przy użyciu Tapatalka
Pozdro Robert.
Awatar użytkownika
ktoś ŁDZ
Forumowicz
 
Posty: 168
Rejestracja: 12 mar 2015, 11:00
Motocykl: Zipp VZ-2
Płeć: mężczyzna

Re: Skąd różnice w mocach tych samych silników?

Postautor: KarolGT dodano: 30 sty 2019, 23:27

Jeździłem kiedyś na podobnej hondzie. Też 250-ka i 18KM tyle że na gaźniku. Zdziwko było już na pierwszym zakręcie że to nie skręca :D
Kilkadziesiąt kilo więcej i szersza przednia opona robi swoje.

Ciekawa sprawa z tymi przełożeniami skrzyni. Jak zrobi się cieplej to się wezmę za przeróbki. Zacznę od testów dysz, później przegląd motocykla jeszcze na starym cylindrze, zmiana pojemności i docieranie... Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem to wymienię sobie kanapę pod dłuższe trasy, a jak średnio to będzie mobilizacja do zrobienia prawka.
KarolGT
Forumowicz
 
Posty: 22
Rejestracja: 13 sty 2019, 17:41
Motocykl: Barton Classic 125
Płeć: mężczyzna

PoprzedniaNastępna

Wróć do Motocykle 125 ccm

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości