Osobiście przepisami w sprawie oświetlenia mało się przejmuję ale to pewnie dlatego, że ubiegły sezon przejeździłem tylko na żarówkach ledowych we wszystkich lampach i nikt mnie nie zatrzymał. Mało co się nie zabiłem w nocy przez to ale o tym, że żarówki ledowe zamontowane w zwykłych lampach w nocy NIE OŚWIETLAJĄ DROGI już gdzies pisałem. Teraz przechodzą do sedna. Na ogół w instalacjach motocyklowych żarówka światła postojowego świeci się zarówno w ustawieniu na pozycję jak i przy krótkich i długich. A więc JA montując w jakimś motocyklu lightbary tudzież zwane halogenami- na ogół stamtąd biorę prąda "+" stosując zwykłą szybkozłączkę robiąca "zworę" dwóch umieszczonych w niej kabli- tego plusowego od żarówki i mego od ligtbarów. Kabel ten przerywam przełacznikiem wodoodpornym, dźwigienkowym, montowanym gdzieś na kierownicy lub owiewce przedniej a potem daję go na oba plusy halogenów. Jeśli halogeny są ledowe to ważna jest biegunowość bo odwrotnie podłączone nie zadziałają. Minusy halogenów daję na masę. Dzięki takiemu rozwiązaniu mam możliwośc załączania halogenów w każdej konfiguracji świateł. Minusem jest niemożnośc załączenia samych halogenów. Ale takie rozwiązanie chyba jest niemożliwe w związku z przepisami. Ostatnio w maksiskuterze Aprilia Atlantic zastosowałem takie rozwiązanie, z tym że Atlantic ma z przodu 3 fabryczne reflektory- jeden na krótkie i dwa na długie. W każdym jest oddzielna żarówka. A więc w jednym na długie mam leda (tyle że go widać z naprzeciwka bo drogi nie oświetla) ale w drugim dałem ksenona (oczywiście w lampie świecącej nieco na prawo żeby nie oślepiać jadących z naprzeciwka. Ksenon robi za wszystkie inne, bo jego wydajność w porównaniu do zwykłych żarówek jest o wiele lepsza. Przetwornicę na 12000V będącą składnikiem instalacji ksenonowej zamontowałem pod kokpitem:
Za halogeny posłużyły mi te 3- ledowe lampy o bardzo dobrej wydajności (odbłyśniki mają fabrycznie pod ledy) i naprawde robią robotę:
można je zakupić choćby tutaj:
http://allegro.pl/lampa-robocza-3-led-halogen-9w-12-24-v-supercena-i4976366802.html?source=mltW pozostałej lampie od światła krótkiego oraz pozycyjnego mam żarówki ledowe bo Atlantic ma słabe prądy. Na dwa ksenony już mi nie ciągnie, prąd jest wtedy około 10 V (wiem bo podłączyłem na spróbowanie 2 takie instalacje w obie lampy na długie) co gwarantuje rozładowanie akumulatora gdzieś w trasie a odpalenie pięćsetki w automacie na pych jest raczej niemożliwe. Raz tak stanąłem w polu i więcej nie zaryzykuję. Standartowa żarówka też osłabia mi prądy. Kierunki i tylne światełka też mam wszystkie na ledach. Aha w jednej ze stacji przeglądu mi nie podbili bo stwierdzili, że światło w kierunkach mam niebieskie a nie żółte, mimo żółtych odbłyśników. Faktycznie jest takie jakieś trupioblade
W innej stacji już im to nie przeszkadzało.
Non Omnis Moriar...