close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie.

LED, migacze, światła

Motocykle 125ccm, Lifan LF-250, Jinlun 250, Jinlun 150, Challenger 200, Zipp, Cruiser 250, inne...
moderatorzy: Luca, beniamin82

LED, migacze, światła

Postautor: cezar1t1 dodano: 18 lut 2013, 13:26

Witam Koleżanki i Kolegów,
Temat migaczy i oświetlenia LED był poruszany kilkakrotnie na forum, ale postanowiłem dorzucić swoje trzy grosze. Zastosowane przeze mnie rozwiązanie ma dwie zalety: można je dopasować do dowolnej lampy (migacz, oświetlenie tablicy, pozycja/hamulec – zamiast dwuwłókowej) i można w razie konieczności szybko wymienić na oryginalną żarówkę.
Jako podstawy użyłem płytki drukowanej tzw. uniwersalnej. Umożliwia łatwy montaż ledów i dopasowanie do lampy. Dla uniknięcia problemów najpierw wyciąłem wzornik z tekturki. Po montażu całość polakierowałem poliuretanem do płytek a tył płytki dodatkowo zabezpieczyłem bezbarwnym poxipolem . Kilkucentymetrowe przewody wlutowałem w cokół ze starej żarówki z wklejonym na poxipol kawałkiem płytki izolacyjnej dla wygody wkładania w gniazdo lampy.
Instalacja polega na wyjęciu żarówki, włożeniu na jej miejsce cokołu, wsunięciu płytki z led’ami i zamknięciu obudowy. Płytka od strony lustra lampy jest utrzymywana kawałkiem gąbki poliuretanowej. Efekt jest widoczny na zdjęciu umieszczonym w linku Jeden migacz żarówka klasyczna, drugi przeróbka na led’ach.
https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=113744567998116785135&target=ALBUM&id=5845121107906476209&authkey=Gv1sRgCMz44vKh7bCMKQ&invite=CMvJo7gG&feat=email
Natężenie światła jest porównywalne z klasyczną żarówką migaczy samochodowych 21W przy poborze prądu pary migaczy: 320mA (żarówki standardowe migaczy tj.2x10W pobierają ok.1700mA). Przy okazji o ile mamy jedną wspólną kontrolkę migaczy trzeba zrobić podwójną i też można led’ową – jeden LED + rezystor 510omów do 2k7 (dobór indywidualny –im mniejszy tym większa jaskrawość). Dodatkowo trzeba równolegle z obwodami migaczy podłączyć rezystory 150-220omów/1W – bez nich kontrolka przy włączeniu migacza świeci pełnym światłem i przygasa a nie gaśnie całkowicie
Przy okazji „walki” z instalacją elektryczną zmieniłem na led’y oświetlenie tablicy rejestracyjnej (tam miałem wytopione całkowicie gniazdo i spaloną żarówkę), podświetlenie zegarów wraz z regulacją jaskrawości podświetlenia, dołożyłem kontrolkę świateł mijania, założyłem osobną linię zasilania dla reflektora i separację na przekaźnikach (malutkie, z 16A stykiem zwiernym) dla ochrony przełączników.
A w ramach sprawdzenia możliwości i zabawy zrobiłem „żarówkę dwuwłóknową” pozycja/hamulec. Pobór 10mA/300mA (tradycyjna 300/1750mA) – świeci bardzo ładnie.
Dołożyłem kontrolkę napięcia ładowania wbudowaną we wskaźnik na baku – początkowo miało być jedynie sygnalizowane przekroczenie 14,7V bo niestety woltomierz bardzo ładnie wygląda, ale trudno na nim zauważyć czy już za dużo, czy jeszcze w normie.

Podstawą we wszystkich „zabawach” z led’ami jest dobór diod o dużej jaskrawości (15 do 28 cd) w odpowiednim do zastosowania kolorze (białe, żółte/pomarańczowe, czerwone lub inne dla podświetleń przyrządów lub sygnalizacji) i odpowiednie dobrane rezystory (bezpieczny prąd dla standardowej diody 20mA, a rezystor warto dobrać tak aby ten prąd był osiągany przy 16V. Zabezpieczy to przed uszkodzeniem nawet przy „odmeldowaniu się” regulatora ładowania. Przykładowo dla zastosowanych przeze mnie żółtych lub czerwonych ledów podstawowy „łańcuszek” to cztery diody w szeregu i rezystor 360 lub 390omów. Dla białych jest to trzy diody i taki sam rezystor. Łańcuszki są łączone równolegle. W zastosowaniach do podświetlania liczników trzeba trochę poeksperymentować – zbyt intensywne świecenie przy jeździe po zmroku i w nocy będzie mocno przeszkadzać, dlatego warto zrobić przełącznik zmniejszający jaskrawość
Moje podsumowanie:
Zalety:
1. "żarówka led" świeci bardzo dobrze przy wielokrotnie mniejszym poborze prądu i jest praktycznie „niezużywalna”.
2. Odpowiednio dopasowane rozmieszczenie daje ładne „wypełnienie światłem” lampy.
3. Jeżeli jest użytych kilka gałęzi równoległych to nawet uszkodzenie jednej gałęzi nie powoduje „blackout’u” a jedynie zmniejsza intensywność świecenia.
Wady:
1. Koszt - przy zakupie 50szt. diod ok.20 do 50gr za szt w zależności od rozmiaru i koloru. Do tego trzeba doliczyć rezystory (20-30gr/szt) płytkę uniwersalną cynę, lakier i oczywiście własną pracę – chociaż niektórzy traktują to jak wypoczynek i rozrywkę a w takim przypadku koszty są mniej istotne. :)
2. Diody świecą kierunkowo a nie dookólnie jak żarówka, więc trzeba dokładnie przemyśleć sposób rozmieszczenia w zależności od zastosowania (szczególnie przy podświetlaniu przyrządów i liczników).
3. I niestety też ważne: w czasie kontroli przez „niebieskich” lub przeglądu technicznego przeróbki dotyczące świateł zewnętrznych (migacze, pozycyjne, stop)mogą być zakwestionowane jako nie homologowane. Takie zastrzeżenie dotyczy również założenia żarówek LED tzw. fabrycznych bo wg prawa homologacja dotyczy oprawy razem z żarówką. Dlatego ważna jest możliwość szybkiego przywrócenia stanu fabrycznego.
Pozdrawiam
Cezar
cezar1t1
Forumowicz
 
Posty: 17
Rejestracja: 12 lis 2012, 11:29
Lokalizacja: Kobyłka
Motocykl: Romet R150, Malibu 320
Tel. kom.: 601320438
Płeć: mężczyzna

Re: LED, migacze, światła

Postautor: Rafaelllo25 dodano: 19 lut 2013, 13:08

A korzystał ktoś może z tych żarówek LED. Co prawda w swojej maszynie nie mam LEdów ale w domu kilka tych żarówek mam i po roku mi strzelają więc nie są tak długowieczne jak myślałem chociaż o niebo lepsze niż tradycyjne żarówki.
Rafaelllo25
Forumowicz
 
Posty: 1
Rejestracja: 19 lut 2013, 13:03
Motocykl: nie mam jeszcze

Re: LED, migacze, światła

Postautor: oleńka dodano: 19 lut 2013, 13:34

Rafaelllo25 pisze:A korzystał ktoś może z tych żarówek LED. Co prawda w swojej maszynie nie mam LEdów ale w domu kilka tych żarówek mam i po roku mi strzelają więc nie są tak długowieczne jak myślałem chociaż o niebo lepsze niż tradycyjne żarówki.


Zapraszamy najpierw kolegę do powitalni :)
Awatar użytkownika
oleńka
Sympatyk
 
Posty: 1848
Rejestracja: 10 maja 2010, 10:12
Lokalizacja: Wałbrzych/Ząbki/ UK
Motocykl: moto zastępcze HD :D
Płeć: kobieta
Komunikator: GG3705538

Re: LED, migacze, światła

Postautor: skopi dodano: 19 lut 2013, 18:44

stosujac odpowiednie zmienniki diodowe(zaznaczam odpowiedniej mocy) ni policja ani diagnosta się nie doczepi bo skąd niby ma wiedziec co siedzi wewnątrz, ewentualnie stosowac kierunkowskazy i lampy diodowe :D
Awatar użytkownika
skopi
Forumowicz
 
Posty: 1181
Rejestracja: 25 maja 2009, 22:21
Lokalizacja: Bydgoszcz
Motocykl: Fastran FR250-3
Tel. kom.: 792108065
Płeć: mężczyzna
Wiek: 59

Re: LED, migacze, światła

Postautor: Niebieski dodano: 19 lut 2013, 20:22

cezar1t1 bardzo fajnie Tobie to wyszło, sam właśnie się nad takim czymś od jakiegoś czasu zastanawiam, chociaż w poczekalni stoją jeszcze inne elektroniczne tematy które kiedyś sobie wymyśliłem :)) Rozumiem, że jak kiedyś podejmę wyzwanie i coś podobnego będę chciał u siebie porobić, to że można liczyć na Twoją pomoc, bo widzę że nawet kumaty jesteś no i że to Tobie fajnie wyszło :?: :cwaniak:
Awatar użytkownika
Niebieski
Klubowicz
 
Posty: 1195
Rejestracja: 18 lip 2009, 13:47
Lokalizacja: pomorskie
Motocykl: brak
Tel. kom.: 604956970
Płeć: mężczyzna
Wiek: 44

Re: LED, migacze, światła

Postautor: cezar1t1 dodano: 20 lut 2013, 10:11

Oczywiście Niebieski nie ma problemu. W instalacjach, przeróbkach i małej elektronice zawsze mogę pomóc.
Pozdrawiam
Cezar
cezar1t1
Forumowicz
 
Posty: 17
Rejestracja: 12 lis 2012, 11:29
Lokalizacja: Kobyłka
Motocykl: Romet R150, Malibu 320
Tel. kom.: 601320438
Płeć: mężczyzna

Re: LED, migacze, światła

Postautor: miqul dodano: 21 lut 2013, 20:49

Też właśnie kombinuję podświetlanie zegarów.
Żeby uniknąć podświetlenia punktowego w prędkościomierzu odwróciłem diody „dupą” do tarczy, aby była ona podświetlana światłem odbitym.
Awatar użytkownika
miqul
Klubowicz
 
Posty: 327
Rejestracja: 24 cze 2011, 16:22
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: RAVEN; CB500S; CBR 1100XX
Tel. kom.: 502832983
Płeć: mężczyzna
Wiek: 43

Re: LED, migacze, światła

Postautor: mike_russ dodano: 21 lut 2013, 21:01

Też właśnie kombinuję podświetlanie zegarów.
Żeby uniknąć podświetlenia punktowego w prędkościomierzu odwróciłem diody „dupą” do tarczy, aby była ona podświetlana światłem odbitym.


O, dobry pomysł, jeśli obudowa wewnątrz jest jasna. W ten sposób unikniesz też oślepiania przez zbyt jasne diody. Odkładam pomysł na półkę- "do pomyślenia w Dzikusie na zaś" ;)
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 41

Re: LED, migacze, światła

Postautor: cezar1t1 dodano: 22 lut 2013, 12:26

jeszcze dwa małe hinty:
1. dla regulacji jasności w przypadku podświetlenia zegarów i wszelkich kontrolek (u mnie mijania, migacze, długie):
wszystkie podłączenia do masy spinamy razem i łączymy do masy poprzez odpowiednio dobraną diodę zenera (u mnie 3v3). Równolegle do diody (czyli między masą a końcami LED'ów ) wstawiamy wyłącznik dźwigienkowy z osłonką hermetyczną. Taki układ pozwala zmniejszyć jaskrawość wszystkich kontrolek i podświetleń w czasie jazdy nocnej (nie oślepiają)
2. rozproszenie światła w diodach o średnicach 5 lub więcej: jeżeli mamy cierpliwość ;) - lekko spiłowywujemy górę diody, nawiercamy centralnie tworząc wewnętrzny stożek następnie możemy troszeczkę go przepolerować (patyczek do uszu w wiertarce + pasta do zębów. ) Podpatrzone w żarówkach diodowych ;-)
Uwaga dla supercierpliwych: można zastosować w zegarach ledy smd + plexi - ale dla osiągnięcia pełnego efektu trzeba niestety całkowicie rozebrać zegary.
Pozdrawiam
Cezar
cezar1t1
Forumowicz
 
Posty: 17
Rejestracja: 12 lis 2012, 11:29
Lokalizacja: Kobyłka
Motocykl: Romet R150, Malibu 320
Tel. kom.: 601320438
Płeć: mężczyzna

Re: LED, migacze, światła

Postautor: Karol dodano: 11 wrz 2013, 20:05

Ja nie mogę rozebrać klosza, więc pozostała mi tylko wymiana żarówek. Dziś zmieniłem tylną na taką (w rzeczywistości jest mniejsza, niż się wydaje na fotce):

Obrazek Obrazek

No i niestety nie zdała egzaminu, bo o ile nawet ładnie oświetla rejestrację, to już jasność stopu jest za bardzo zbliżona do jasności pozycji

Obrazek

A więc teraz mam 3 możliwości:
- szukać innej żarówki
- dorobić do bagażnika listwę stopu (jak u Mika)
- przerobić żarówkę, aby wygasić kilka diodek przy świetle pozycyjnym
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 40

Następna

Wróć do Wszystko na temat...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości