[technika jazdy] Redukcja biegów

Porady doświadczonych dla początkujących
(jak jeździć, jak hamować, jak upadać, jak jeździć w grupie)
moderatorzy: Wojtas

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: dito dodano: 19 wrz 2012, 21:55

Myślę Panowie, że zapomnieliście o tym, że skrzynia biegów w motorze nie posiada synchronizatorów tak jak skrzynia biegów w samochodzie. I wałek główny (tzw. choinka) w skrzyni kręci się z taką prędkością jak koła motocykla. I dlatego w momencie wrzucenia zbyt niskiego biegu przy zbyt dużej prędkości skrzynia hałasuje i są stuki, szarpania. Po prostu redukcja musi być dostosowana do malejącej prędkości. Nigdy w żadnym motorze którym jeździłem, nie robiłem tak, że redukuję bieg, puszczam sprzęgło, znowu wciskam i redukuję i jeszcze żadna skrzynia się nie rozpadła. Ale redukując biegi robię to w miarę zmniejszania się prędkości, czyli np. jadę 60 hamuję silnikiem do około 50, wciskam sprzęgło - zwalniam, przy 40 wrzucam 4, zwalniam dalej, przy 30 - 3, 20 - 2 i luz - cały czas trzymając sprzęgło. Oczywiście prędkości są w wielkim przybliżeniu i są zależne od budowy skrzyni biegów i przełożeń.
Awatar użytkownika
dito
Forumowicz
 
Posty: 122
Rejestracja: 26 kwie 2012, 20:49
Lokalizacja: Piła
Motocykl: Aprilia Pegaso
Tel. kom.: 792998668
Płeć: mężczyzna
Wiek: 51

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: mike_russ dodano: 19 wrz 2012, 23:09

Zwykle w czasie jazdy w mieście redukuję o dwa biegi w dół i na dwójkę- skrzynia biegów Lisa pozwala na takie manewry, a redukcja z 5 na 3 pozwala w razie czego szybciej odskoczyć przy słabym silniku, jeśli na skrzyżowaniu zrobi się jakiś kocioł. Problem się pojawia, gdy przy nagłym hamowaniu Lis zostaje na 5 lub 4 biegu. Zejść na postoju na 1 bieg- porażka, zacina się. Żeby redukować bez problemów z 5 na 4-3 Romet K-125 musi jechać powyżej 25-30km/h, wtedy redukuje płynnie z wyższych biegów
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: Lupus dodano: 20 wrz 2012, 00:45

W większym motocyklu wbicie np z 5 na 4 przy jako takiej prędkości może na chwile nawet zblokować tylne koło - usłyszymy pisk oponki - (piszę przy większym moto bo w jelonku taka sztuczka mi się nie udała :D )
Awatar użytkownika
Lupus
Klubowicz
 
Posty: 1311
Rejestracja: 27 sty 2009, 20:29
Lokalizacja: Dzierżoniów
Motocykl: Honda CBF 600S
Płeć: mężczyzna
Komunikator: whatsup :D
Wiek: 45

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: Michał_66 dodano: 20 wrz 2012, 06:30

Jak w każdym moto redukcja biegu wymaga tego aby moto miało odpowiednią prędkość dlatego ja do ok 50 km/h w ogóle nie redukuje biegów no chyba że muszę szybko wyprzedzić jakiegoś marudnego puszkarza i wlekę się za nim 60 km/h wtedy sprzęgło lekka przygazówka redukcja na 4 i naprzód jeżeli prędkość będzie zbyt wysoka może dojść do czegoś takiego jak pisze Lupus że moto będzie hamować silnikiem o może nawet dojść do chwilowej blokady tylnego koła i strasznego wycia silnika nie wspomnę nawet o tym że jak przędkość naprawdę będzie duuuużo za wysoka to można zostawić skrzynie na asfalcie :))
Michał_66
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: dito dodano: 20 wrz 2012, 07:57

Redukcja biegu przy większej prędkości też nie stanowi problemu, tylko jest jeden warunek, na wysprzęglonym silniku trzeba dodać gazu tak aby wyrównać prędkość obrotową silnika z prędkością skrzyni biegów. Również robiąc redukcję można przy każdej zmianie biegu w dół zrobić leciutką "przygazówkę" biegi wtedy wchodzą lżej.
Awatar użytkownika
dito
Forumowicz
 
Posty: 122
Rejestracja: 26 kwie 2012, 20:49
Lokalizacja: Piła
Motocykl: Aprilia Pegaso
Tel. kom.: 792998668
Płeć: mężczyzna
Wiek: 51

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: Michał_66 dodano: 20 wrz 2012, 08:57

dito pisze:Redukcja biegu przy większej prędkości też nie stanowi problemu, tylko jest jeden warunek, na wysprzęglonym silniku trzeba dodać gazu tak aby wyrównać prędkość obrotową silnika z prędkością skrzyni biegów. Również robiąc redukcję można przy każdej zmianie biegu w dół zrobić leciutką "przygazówkę" biegi wtedy wchodzą lżej.

też tak pisałem jak jest taka potrzeba to sprzęgło "przygazówka" i redukcja tak sie robi np. gdy musisz kogoś wyprzedzić a prędkość masz niewysoką a bieg wysoki wtedy "przygazówka" redukcja i odjazd :))
Michał_66
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: mike_russ dodano: 20 wrz 2012, 17:46

Redukcja biegu przy większej prędkości też nie stanowi problemu, tylko jest jeden warunek, na wysprzęglonym silniku trzeba dodać gazu tak aby wyrównać prędkość obrotową silnika z prędkością skrzyni biegów. Również robiąc redukcję można przy każdej zmianie biegu w dół zrobić leciutką "przygazówkę" biegi wtedy wchodzą lżej.


Pewnie, wyrównanie obrotów silnika jest konieczne, tym bardziej że oszczędzamy też wtedy tarcze sprzęgła
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: Pawelec dodano: 21 paź 2012, 10:36

No ja tak samo robię... Przy redukcji: sprzęgło, przegazówa, wbicie 5>4, sprzęgło, przegazówa, 4>3 itp. Biegi leciutko wchodzą w porównaniu z redukowaniem bez dodawania gazu. Przy basowym wydechu w mojej 125tce takie warczenie brzmi jakby jakiś większy chopper zajechał :D No i sie staram wrzucać neutrala póki jeszcze moto się toczy :)))
Awatar użytkownika
Pawelec
Forumowicz
 
Posty: 129
Rejestracja: 26 kwie 2011, 10:20
Lokalizacja: Wolica
Motocykl: VFR 800 Vtec
Tel. kom.: 506340866
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

Poprzednia

Wróć do Szkoła bezpiecznej jazdy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość