Regulacja zaworów tylko z pozoru wydaje się być skomplikowaną. Tak naprawdę wystarczy kilka kluczy i możemy sprawdzić, czy nasz motocykl ma właściwie ustawione zawory, co jest niezbędne do prawidłowej pracy silnika.
Poniżej w punktach podaję kolejność wykonywanych czynności. Doradzam uszykować wszelkie niezbędne narzędzia przed przystąpieniem do regulacji. Następna wersja tego „podręcznika” będzie zawierała nazwy i rozmiary kluczy, gdyż w tej chwili ich nie pamiętam ;) Podam tylko kilka:
- szczelinomierz
- klucze płaskie: 9mm, 10mm, 13mm
- klucze nasadowe: 14 lub 17mm oraz klucz do świec
- klucz do regulacji zaworów (niektórzy regulują szczypczykami, jednak to może doprowadzić do wytarcia się łebka pokrętła, a w konsekwencji do niemożliwości regulacji)
- nóż do zdejmowania zaślepek pokrywy świec (najlepiej o zaokrąglonej końcówce)
- klucze imbusowe do odlecenia pokrywy świec oraz pokrywy zaworów
A więc jeśli mamy już trochę czasu, miejsce, światło i motocykl z chłodnym silnikiem możemy przystąpić do regulacji. A więc po kolei:
1. Zdejmij zbiornik (pamiętaj o zamknięciu i odłączeniu kranika od wężyka paliwa)

2. Odłącz wszystkie przewody, które są na stałe podłączone do zbiornika (u mnie 4 złączki)
3. Odkręć regulator napięcia

4. Zdemontuj osłony świec (najpierw zaślepki, które są wciśnięte w śruby i trzeba je lekko podważyć nożem lub paznokciem)


5. Zdejmij fajki i zaczep razem z cewkami zapłonowymi o ramę, tak aby nie przeszkadzały przy dalszych pracach
6. Wydmuchaj gniazdo świec sprężonym powietrzem (można też mocno dmuchnąć pompka rowerową) tak aby usunąć wszelkie paprochy mogące wpaść do cylindra i go uszkodzić
7. Odkręć śruby mocujące pokrywę układu rozrządu
8. Odkręć zaślepki pod którymi znajdują się śruba do ustawiania GMP oraz znacznik GMP (znajdują się one z prawej strony silnika)


Oznaczeniem GMP może być literka „T” lub tak jak u mnie po prostu kropka.
9. Ustaw GMP między suwem sprężania, a suwem pracy, poprzez przekręcanie śruby i ustawienie znacznika GMP po środku otworu znacznika (zawory w tym momencie powinny być zamknięte - uniesione do góry - mamy szczeliny między zaworem, a popychaczem


10. Sprawdź kolejno wszystkie zawory przy użyciu szczelinomierza, aby upewnić się, że regulacja jest konieczna.
Zawory ssące znajdują się przy gaźnikach, a wydechowe – analogicznie – przy wydechach
Należy pamiętać, że tłoki chodzą na przemian i najpierw sprawdzamy dwa zawory przy pierwszym cylindrze (tam gdzie znajdujemy się między suwem sprężania, a suwem pracy), a następnie wykonujemy jeden obrót wałem i sprawdzamy zawory na drugim cylindrze.
Działanie silnika czterosuwowego:
http://pl.youtube.com/watch?v=zBOggcrdEfU

Zaworami nazwałem ich śruby regulacji
11. Kluczem płaskim odkręć śrubę kontrującą trzymając jednocześnie kluczem do zaworów łebek zaworu

12. Kluczem do zaworów ustaw wymagany odstęp sprawdzając szczelinomierzem, kiedy odstęp będzie odpowiedni
13. Szczelinomierz powinien wchodzi z oporem między popychacz a zawór. Nie powinno być możliwości, aby wszedł listek większy jak i mniejszy. Listek szczelinomierza powinien się uginać przy wkładaniu w szczelinę, jednak powinien być możliwy do wyciągnięcia
14. Po wyregulowaniu zaworu dokręć nakrętkę kontrującą, trzymając jednocześnie klucz do zaworów na łebku zaworu. Po dokręceniu sprawdź ustawienie zaworu szczelinomierzem. Dokręcania dokonuj bardzo ostrożnie, aby nie rozregulować ustawienia.
15. Po ustawieniu wszystkich zaworów upewnij się, czy GMP został poprawnie ustawiony. Aby dokonać weryfikacji ustawień znacznika obracaj śrubę regulacji GMP (wał korbowy) i obserwuj zawory. Kiedy zawór otwiera się maksymalnie tłok powinien być w Górnym Martwym Punkcie (możesz to sprawdzić np. ołówkiem - ważne! - uważaj, aby nie zarysować powierzchni tłoka lub nie wrzucić do środka jakichś opiłków lub innego brudu, który mógłby uszkodzić gładź cylindra lub tłok.
16. Teraz załóż wszystko w odwrotnej kolejności do zdejmowania.
17. Pamiętaj o podłączeniu przewodów i kranika.
Link do filmiku:
http://pl.youtube.com/watch?v=SZ58gRKRuMg
Ustawienia zaworów to 0,10 ssące i 0,15 wydechowe. Niektórzy ustawiają też oba na 0,05. Osobiście nie sprawdziłem tego ustawienia, ale Andrzej tak ma i poleca. W razie pytań kontaktujcie się z Nim.
Wszystkie śruby dokręcaj dokładnie i z wyczuciem. Pamiętaj o dokładnym wciśnięciu zaślepek śrub mocujących pokrywy świec.
Bardzo ważne jest również dokładne wyczyszczenie gniazda świec przed ich demontażem. Nie można dopuścić, aby w trakcie regulacji do wnętrza cylindra dostał się jakikolwiek brud. Świece musze być wykocone, aby nie powstawała kompresja, która znacznie utrudniłaby ustawienie GMP.
GMP – jest to punkt, w którym tłok jest w swoim najwyższym położeniu, a zawory powinny być zamknięte (podniesione do góry). W tym momencie tłok nie idzie ani do góry ani na dół, dlatego ten moment nazywamy MARTWYM punktem. Również zawory nie powinny się poruszać.
Dziękuję Sławkowi (Jawosowi) za regulację zaworów w moim Romecie R-250 oraz za wszelkie inne prace wykonane przy mojej maszynie!

Mechanik przy pracy ;)
Zdjęcia i opracowanie Adam Król (Largo)
Opracowane na potrzeby Klubu Chińskich Motocykli