TULEJE WAHACZA

TULEJE WAHACZA

Postautor: Kris dodano: 13 lip 2013, 13:16

Od nowego przejechałem 9500 km. Ostatnio odniosłem wrażenie, że w czasie pokonywania zakrętów, motong robi się jakoś dziwnie miękki i tył ucieka w bok. Poza tym, gdy w czasie jazdy - bez względu na prędkość, puszczałem kierownicę, to zaczynała ona mega wibrować na boki. Po dokładnych oględzinach okazało się, że na tylnym wahaczu jest duży luz, mimo, że jest on mocno skręcony. Wynika z tego tylko jedno, że zużyły się tuleje wahacza. Zadzwoniłem do Zippa i okazało się, że importer Zippa nie przewiduje wymiany tulei, a cały wahacz za 116 zł. :mur: Jest to dla mnie zupełna bzdura. Nie rozbierałem jeszcze swojego wahacza i nie wiem jakie są wymiary i co jest wewnątrz. Kiedyś Tamik 78 fajnie poopisywał swoje problemy z wahaczem i podawał dużo wymiarów miedzy innymi z Rometa - dot. to jednak motonga Kinroad_XT250- 16. Niestety nie mogę odszukać jego postów. Czy ktoś z Was wie może jakie są wymiary tulei w Zippie Raven i czy pasują np. te od Romka R 250? Jaki koszt itd. itp.??? :zalamka:
Awatar użytkownika
Kris
Sympatyk
 
Posty: 415
Rejestracja: 20 maja 2009, 22:20
Lokalizacja: Trojmiasto - przewaga Gdyni
Motocykl: Zipp Raven
Tel. kom.: 501963905
Płeć: mężczyzna
Wiek: 55

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: eNgine dodano: 13 lip 2013, 16:50

Ciekawa sprawa z tymi tulejami, u mnie 15 tys. km na budziku i brak luzów na wahaczu - jedynie ślizg łańcucha domaga się wymiany (mam już nowy, tylko czasu brak).
Czy jesteś przekonany, że luz jest na wahaczu / tulejach? Niedaleko wahacza pod silnikiem jest mocowanie kołyski silnika do ramy - takie 2 cienkie rurki po jednej z każdej strony. Sprawdź czy śruby na nich są dobrze dokręcone i całe - podobny efekt miękkiego tyłu miał Scoti w swoim romecie - winna właśnie okazała się pęknięta śruba w tym miejscu.
Awatar użytkownika
eNgine
Sympatyk
 
Posty: 926
Rejestracja: 05 kwie 2009, 12:47
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Honda NC700XA
Tel. kom.: 503365832
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: Szubi dodano: 13 lip 2013, 17:22

kiedyś też szukałem tulei do Jinluna 150. Po 2 tygodniach znalazłem za 80 zł. Wkurzyłem się i kupiłem cały wahacz z tulejami, ślizgiem łańcuch itp. za 100 zł. Stracisz tylko nerwy, szukając samych tulei i patrząc na motocykl w garażu.
Największe szczęście w świecie, na końskim i motocyklowym siedzi grzbiecie . . .
Awatar użytkownika
Szubi
Klubowicz
 
Posty: 2800
Rejestracja: 08 sie 2011, 18:28
Lokalizacja: Oborniki
Motocykl: Fernando
Płeć: mężczyzna
Wiek: 51

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: Kris dodano: 13 lip 2013, 21:00

Jestem przekonany, że to tuleje. Może i masz racje Szubi? Może rzeczywiście kupić cały wahacz? Ciekawe tylko ile wytrzyma?
Awatar użytkownika
Kris
Sympatyk
 
Posty: 415
Rejestracja: 20 maja 2009, 22:20
Lokalizacja: Trojmiasto - przewaga Gdyni
Motocykl: Zipp Raven
Tel. kom.: 501963905
Płeć: mężczyzna
Wiek: 55

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: Karol dodano: 13 lip 2013, 21:36

Najpierw pomierz i sprawdź ile będą kosztować Twoje tuleje, a potem kupuj wahacz. Taka zdroworozsądkowa rada, bo nikt jeszcze nie powiedział, że nie da się takowych kupić.
A najlepiej byłoby kupić tuleje z poliuretanu, który powinien być wytrzymalszy niż guma, tylko nie wiem ile będą kosztować.
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: NIKT dodano: 13 lip 2013, 21:40

Witam,
na reszcie temat, na który mogę się wypowiedzieć i mam nadzieje udzielić komuś rady :))
Miałem "podobny" problem z Cruiserem z tym wyjątkiem, że u mnie producent uznał tuleje wahacza jako "dodatkowe wyposażenie".
Od początku użytkowania miałem uczucie, że moto w trakcie gwałtownego przyśpieszania zarzuca "dupą", natomiast po powrocie od rodziny z Wlkp. jechałem "skrótem" (znalezionym na mapie) gdzie było bliżej o 8km lecz był to idealny test zawieszenia. Pomyślałem sobie "kur** jakie ten Cruiser ma fajne zawieszenie" po czym pod koniec trasy kładąc się w zakręt moto zaczęło się samo prostować.
Powrót do domu patrze na koło i widzę, że łańcuch wyciągnął się baaaaardzo (żeby nie bluźnić), wsiadłem na moto żeby zaparkować pod wiatą, a tutaj łańcuch naprężony jak struna i moje WTF ?!

Wizyta u kolegi w garażu i ku mojemu zaskoczeniu po rozpięciu łańcucha i wyjęciu śruby zbiorczej "hmmmm..... czeguś tutaj brakuje"
Oto zdjęcia wahacza bez tulei, której zapomniano mi zamontować. (lub za którą powinienem dopłacić ?):
https://plus.google.com/photos/11702261 ... 8895512831
Cały album służył do zgłoszenia reklamacyjnego więc są w nim inne zdjęcia.

29 marca br. zrobiłem zdjęcia i zgłosiłem to do salonu gdzie kupiłem motorek, następnie udałem się do serwisu keewaya za łodzią i tam Pan po obejrzeniu zdjęć powiedział " Tam są tuleje metalowo gumowe i ta guma pod wpływem ruchu wahacza wypłynęła". Moja myśl "ale ten koleś pier**** przecież takie wahacze były w MZ".
Zgłoszenie przyjęte tego samego dnia na zestaw naprawczy wahacza (na który czekam do dzisiaj).
Przeszukałem całe allegro i larrsona, sklep z częściami motocyklowymi i tutaj podając wymiary otworów wahacza odp. padła jedna "NIE MA".

Wstęp trochę nudny ale lubię się rozpisywać. Teraz najważniejsze:

Chwila namysłu telefon do Benjamina następnie Krysza, i info że wahacza nie naprawiali i wymiary tulei nie są znane ale uzyskałem podpowiedź o udaniu się do tokarza.
Pomysł znakomity ale problem innej treści z czego dotoczyć takie tuleje... I tutaj z pomocą zjawił się niezastąpiony i nieoceniony TATA :D
Telefon do znajomego "Czesiek pogadaj z tokarzem czy dotoczy tuleje z połamanych noży tokarskich"
http://www.google.pl/imgres?client=fire ... =179&ty=63
po 10 minutach tel. "Dotoczy za 50 zł dwie sztuki" po 3 dniach tuleje miałem z ręku.

Tutaj uwaga moja malutka żeby nikt nie popełnił mojego błędu:
Tokarzowi zanosisz śrubę i mówisz że ta śruba przechodzi przez tuleję a jeżeli otwór w wahaczu na tuleję masz na 1,6cm to podać należy tokarzowi że wymiar zewnętrzny ma mieć 1,595 mikrometra, ponieważ ja kazałem dotoczyć na równe 1,6 cm i po zamocowaniu tulei z wiertarce stołowej po 2godzinach szlifowania pilnikiem zeszlifowałem 0,003 cm (czyli 3 mikrometry :P) i tuleja weszła w wahacz, a mi morda się śmieje od ucha do ucha gdy w zakrętach motor robi co mu każę a nie na odwrót.

Chciałbym dodać, że wewnątrz wahacza wprasowane są łożyska igłowe a tuleje są ich wewnętrzną bieżnią. Nie ma żadnych gum czy plastiku lub innego wynalazku, które według mnie nie wytrzymały by obciążeń.

Gdyby nie to, zamiast śmigać motorkiem nadal by stał unieruchomiony, a ja bym klął dzień w którym kupiłem "Chinola". Niestety im dłużej nim jeżdżę tym bardziej go uwielbiam.
Pozdrawiam w razie niezrozumienia moich wypocin chętnie rozwieję wszystkie zagmatwania spowodowane moim brakiem talentu piśmienniczego :pisze:
Ostatnio zmieniony 13 lip 2013, 21:59 przez NIKT, łącznie zmieniany 1 raz
"Boso ale w ostrogach"
Awatar użytkownika
NIKT
Zarząd KCM
 
Posty: 1617
Rejestracja: 10 lut 2013, 15:09
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Keeway Cruiser
Tel. kom.: 661557838
Płeć: mężczyzna
Wiek: 35

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: Karol dodano: 13 lip 2013, 21:53

Czyli że zastąpiłeś tuleje metalowo-gumowe, metalowymi?
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: NIKT dodano: 13 lip 2013, 22:14

Nie wiem co zastąpiłem bo nic tam nie zastałem.
Zacytuje sam siebie by Tobie Karolu odpowiedzieć bo zanim poprawiłem wpis już odpowiedziałeś :)
"Chciałbym dodać, że wewnątrz wahacza wprasowane są łożyska igłowe a tuleje są ich wewnętrzną bieżnią. Nie ma żadnych gum czy plastiku lub innego wynalazku, które według mnie nie wytrzymały by obciążeń".

W celu wyjaśnienia mojego rozumowania:
Tuleja metalowo gumowa:
Guma na którą jest nałożona tuleja i w którą wprasowana jest tuleja metalowa - ruch wahacza odbywa się poprzez sprężystość gumy.
http://www.google.pl/imgres?um=1&sa=N&b ... =132&ty=84

W Cruiserze spotkałem coś innego:
Tuleja metalowa wprasowana w wahacz wsadzony na brzegu uszczelniacz (simmering) następnie tuleja dystansowa i łożysko igłowe po czym kolejny uszczelniacz (część integralna wahacza) i przez taki zestaw przechodzi tuleja- będąca bieżnią dla łożyska.
Mniej więcej takie coś składa się na to o czym mówię:
http://www.google.pl/imgres?start=144&u ... 100&ty=100
Aczkolwiek przyglądając się zdjęciom mojego wahacza można coś takiego zauważyć (brak dotoczonych tulei - bieżni łożyska).
"Boso ale w ostrogach"
Awatar użytkownika
NIKT
Zarząd KCM
 
Posty: 1617
Rejestracja: 10 lut 2013, 15:09
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Keeway Cruiser
Tel. kom.: 661557838
Płeć: mężczyzna
Wiek: 35

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: mike_russ dodano: 13 lip 2013, 22:38

Jakby ktoś dorabiał tuleje do Zippa Ravena to jestem chętny na komplet od razu .
O ile się orientuję, tam jest tuleja metalowo-gumowa, i pewnie jakość tej gumy jest bardzo chińska. Tuleję metalowo-gumową można zastąpić odpowiednikiem z tworzywa sztucznego (twardy poliuretan lub teflon) ale myślę, że tuleja metalowa też by mogła być - albo łożysko igiełkowe( bo mało miejsca) albo zgoła dwie pasowne tuleje z "białego metalu" lub brązu z toczonym rowkiem smarnym - tylko trzeba by na wahaczu zamontować tzw. "kalamitkę" -smarowniczkę. Bo wahacz pracuje mocno obciążeniem, a nie obrotami, klinu smarnego nie będzie i musi być smarowanie na towot. No i przy rozwiązaniach smarowanych - koniecznie uszczelnienie od kurzu.
Z uwagi na codzienne dojazdy do pracy nie bardzo mogę to rozebrać, ale czuję że tył idzie już "miękko". Spróbuję coś jutro pokombinować.
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

Re: TULEJE WAHACZA

Postautor: Kris dodano: 14 lip 2013, 10:12

Dzięki Koledzy za cenne uwagi i podpowiedzi. Dzisiaj rozbiorę wahacz i zobaczę jak to wygląda w Zippku. Raczej wątpię , aby były tam łożyska igiełkowe, tak jak pisał NIK. Rozbierzemy, zobaczymy :)
Awatar użytkownika
Kris
Sympatyk
 
Posty: 415
Rejestracja: 20 maja 2009, 22:20
Lokalizacja: Trojmiasto - przewaga Gdyni
Motocykl: Zipp Raven
Tel. kom.: 501963905
Płeć: mężczyzna
Wiek: 55

Następna

Wróć do Zipp Raven

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość