Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: Hawk1985 dodano: 02 kwie 2015, 10:30

Jadąc motocyklem w słoneczny dzień zauważyłem że nie widać kontrolki od neutralnego ani od załączonego kierunku, postanowiłem więc zamienić żarówkę zwykłą na ledową tak jak zrobili to tutaj http://www.keewayeros.net/t5357-conoce- ... -en-el-dia (aby zobaczyć obrazki trzeba się zalogować, l: KCM , h: kcm2014 )

Wymieniłem żaróweczkę 2W na ledowy odpowiednik, sprawdzam prawy kierunek działa, neutralny działa, świeci faktycznie jaśniej:
ObrazekObrazek
(dla porównania w kontrolce N żarówka, w kontrolce kierunków led)
Zadowolony skręcam obrotomierz i lampę a tu zonk, przy załączeniu lewego kierunku kontrolka nie świeci :wrr: znów rozkręcam całość :mur: podłączam żaróweczkę, żaróweczka świeci a led sygnalizuje tylko prawy (po przełożeniu leda odwrotnie nie świeci w ogóle)


Spytałem więc znajomego majganego w elektryce i elektronice (ja to tylko wiem że prąd kopie Obrazek ) mówi że ledy są kierunkowe i nie przepływa przez nie prąd jak w żarówce, musiałbym pokombinować i założyć rezystory.
Skoro już trzeba tam coś wlutowywać, to postanowiłem że wlutuje ledowy odpowiednik żarówki w5w z soczewką, taki jak Portugalczycy http://i58.tinypic.com/307umif.jpg

Nie bardzo tylko rozumiem jak to mam podpiąć, mam obrazki i schemat
http://oi57.tinypic.com/nedu8y.jpg
http://oi59.tinypic.com/2e1eywl.jpg
http://oi59.tinypic.com/2j3pe2r.jpg
ale bez opisu po Polsku nie bardzo wiem, może ktoś mi to wytłumaczyć, bo tłumaczenie przez translatora tekstu "technicznego" to masakra i wychodzą dziwne rzeczy.
Jawa 20 -> ... -> KSL 125 -> XL650V -> DL650 -> XF650 -> DL650 -> Fuoco 500 -> F650+VX800 -> DL650
Awatar użytkownika
Hawk1985
Forumowicz
 
Posty: 1689
Rejestracja: 27 wrz 2014, 14:07
Lokalizacja: Jaworzno
Motocykl: DL650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: to.st dodano: 02 kwie 2015, 11:19

Ech, "wynalazca" :)
A nie lepiej wyprowadzić kabelki i założyć dodatkową lampkę na kierownicy?
_________________________________________
Awatar użytkownika
to.st
Klubowicz
 
Posty: 866
Rejestracja: 07 sie 2014, 21:52
Lokalizacja: Łańcut
Motocykl: Daelim VL 125F Daystar
Tel. kom.: 602501561
Płeć: mężczyzna
Wiek: 64

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: Hawk1985 dodano: 02 kwie 2015, 11:56

to.st pisze:Ech, "wynalazca" :)
A nie lepiej wyprowadzić kabelki i założyć dodatkową lampkę na kierownicy?

Zamiast dodatkowej wolę wyraźneijszą kontrolkę.

W sumie ten sam dylemat co w przypadku świateł w KSL: pokombinować/poprzerabiać lampę czy założyć dodatkowe light bary ;)
Jawa 20 -> ... -> KSL 125 -> XL650V -> DL650 -> XF650 -> DL650 -> Fuoco 500 -> F650+VX800 -> DL650
Awatar użytkownika
Hawk1985
Forumowicz
 
Posty: 1689
Rejestracja: 27 wrz 2014, 14:07
Lokalizacja: Jaworzno
Motocykl: DL650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: andrzej dodano: 02 kwie 2015, 12:44

Z tego co kojarzę to napięcie zasilające żarówkę kontrolki kierunkowskazu działa w taki sposób, że raz na jednym przewodzie jest + a na drugim - i na odwrót.
W zależności który kierunkowskaz włączasz.

Najprostszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie mostku Gretza.
Jeżeli masz cztery diody prostownicze to zrobisz go sobie sam, jeżeli nie to zapewne kupisz go za niewielkie pieniądze w sklepie z elektroniką.

Mniej więcej tak to wygląda.

Obrazek

W miejsce "input" podłączasz napięcie dochodzące do żarówki a pod "output" podłączasz swego nowego LEDA.

Powinno działać.
Awatar użytkownika
andrzej
Klubowicz
 
Posty: 1453
Rejestracja: 25 mar 2008, 09:27
Lokalizacja: Bydgoszcz.
Motocykl: VStrom 650 (był R-250,NT-650)
Płeć: mężczyzna
Wiek: 50

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: eNgine dodano: 02 kwie 2015, 20:47

W tym przypadku nie jest to prąd przemienny i moim zdaniem mostek gretza nie jest potrzebny. Na jednym ze zdjęć jest narysowane jak to podłączyć, trzeba poprowadzić przewód masy dodatkowo i podłączyć go do katody diody, do anody zaś można zmostkować przez dodatkowe diody obecne doprowadzenia. A już najprostszym rozwiązaniem będzie połączenie 2 LED równolegle w przeciwnych kierunkach i do obecnych wyprowadzeń - wtedy w zależności od kierunkowskazu będzie świeciła zawsze jedna z nich - oczywiście szeregowo do nich polecam dać rezystor zmniejszający prąd (dzięki temu nie spalą się za szybko).

Edit: Ok teraz doczytałem że montujesz gotową żarówkę LED więc drugi sposób odpada...
Ostatnio zmieniony 02 kwie 2015, 20:57 przez eNgine, łącznie zmieniany 1 raz
Awatar użytkownika
eNgine
Sympatyk
 
Posty: 925
Rejestracja: 05 kwie 2009, 12:47
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Honda NC700XA
Tel. kom.: 503365832
Płeć: mężczyzna
Wiek: 39

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: Hawk1985 dodano: 02 kwie 2015, 20:56

Dziękuję za odpowiedzi, ale załóżmy że do jednej kontrolki chce jedną żarówkę Led, jeśli to nie problem to chciałbym poznać rozwiązanie dla opcji z jednym ledem.
Jawa 20 -> ... -> KSL 125 -> XL650V -> DL650 -> XF650 -> DL650 -> Fuoco 500 -> F650+VX800 -> DL650
Awatar użytkownika
Hawk1985
Forumowicz
 
Posty: 1689
Rejestracja: 27 wrz 2014, 14:07
Lokalizacja: Jaworzno
Motocykl: DL650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: eNgine dodano: 02 kwie 2015, 21:00

Hawk1985 pisze:Dziękuję za odpowiedzi, ale załóżmy że do jednej kontrolki chce jedną żarówkę Led, jeśli to nie problem to chciałbym poznać rozwiązanie dla opcji z jednym ledem.


Kupujesz 2 diody prostownicze, podłączasz je do + żarówki (paskami bliżej żarówki) pozostałe końcówki diod prostowniczych do obecnych wyprowadzeń, do bieguna - żarówki doprowadzasz przewodem masę (dokładnie jak na wklejonym przez ciebie rysunku (link nr 2)
Awatar użytkownika
eNgine
Sympatyk
 
Posty: 925
Rejestracja: 05 kwie 2009, 12:47
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Honda NC700XA
Tel. kom.: 503365832
Płeć: mężczyzna
Wiek: 39

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: Hawk1985 dodano: 02 kwie 2015, 21:28

eNgine pisze:Kupujesz 2 diody prostownicze, podłączasz je do + żarówki (paskami bliżej żarówki) pozostałe końcówki diod prostowniczych do obecnych wyprowadzeń, do bieguna - żarówki doprowadzasz przewodem masę (dokładnie jak na wklejonym przez ciebie rysunku (link nr 2)

O dzięki to mi trochę rozjaśniło, masę mogę podłączyć gdziekolwiek w motocyklu do nielakierowanego elementu?

Z tego rysunku (schematu) wyglądałoby jakby do każdej żaróweczki potrzebne były 2 diody prostownicze, a na tych dwóch obrazkach to wygląda jakby było inaczej podłączone:
http://oi57.tinypic.com/nedu8y.jpg
http://oi59.tinypic.com/2j3pe2r.jpg
Jawa 20 -> ... -> KSL 125 -> XL650V -> DL650 -> XF650 -> DL650 -> Fuoco 500 -> F650+VX800 -> DL650
Awatar użytkownika
Hawk1985
Forumowicz
 
Posty: 1689
Rejestracja: 27 wrz 2014, 14:07
Lokalizacja: Jaworzno
Motocykl: DL650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: andrzej dodano: 02 kwie 2015, 21:34

A jak Ci nie wyjdzie to użyj mostka gretza :D .

Pomimo tego, że ma on za zadanie prostować prąd przemienny na stały, to doskonale sprawdza się również w instalacjach prądu stałego. Dba o to, żeby zawsze plus był plusem a minus minusem.

Pojedyncze diody mogą sobie poradzić z twoim problem.
Ale ja upierał bym się przy mostku gretza.
Sprawdziłem to przy podłączaniu brzęczyka do kierunkowskazów.
Awatar użytkownika
andrzej
Klubowicz
 
Posty: 1453
Rejestracja: 25 mar 2008, 09:27
Lokalizacja: Bydgoszcz.
Motocykl: VStrom 650 (był R-250,NT-650)
Płeć: mężczyzna
Wiek: 50

Re: Superlight - mocniejsze kontrolki wskazników

Postautor: eNgine dodano: 02 kwie 2015, 21:35

Diody prostownicze będą potrzebne tylko do żarówki LED od kierunkowskazów, żarówka LED od neutrala powinna działać poprawnie bez nich. Masa na 100 % jest już doprowadzona we wiązce, musisz tylko sprawdzić który to przewód i tam się podpiąć.

Oczywiście Andrzeju z mostkiem też zadziała, jeśli Hawk masz taki pod ręką możesz użyć, a jeśli nie to zawsze taniej będzie użyć 2 diod zamiast 4 ;)
Awatar użytkownika
eNgine
Sympatyk
 
Posty: 925
Rejestracja: 05 kwie 2009, 12:47
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Honda NC700XA
Tel. kom.: 503365832
Płeć: mężczyzna
Wiek: 39

Następna

Wróć do Keeway

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron