Grafvader pisze: Skoro mogę elegancko zredukować w czasie jazdy 5 do 4 i dalej aż do dwójki i jest wszystko ok to czemu z luzu na dwójkę jest takie groźne co się zmienia technicznie w skrzyni po wrzuceniu luzu?
Chodzi o prędkość z jaką obracają się obwieszonę kołami zębatymi wałki, zdawczy i pośredni, znajdujące się w skrzyni biegów. W momencie, gdy masz luz, wałek zdawczy napędzany jest od koła a pośredni od wału korbowego silnika. Mając 20km/h i silnik na wolnych obrotach, wałek pośredni obraca się powoli a wałek zdawczy szybko i w tym momencie na siłę zapinasz bieg i jest solidne łup w skrzyni.
Gdybyś przed zapięciem jedynki wyrównał obroty obu wałków, wtedy bieg zapnie się łagodnie.
Jak masz obrotomierz to zobacz sobie jakie obroty ma silnik przy zapiętej dwójce i prędkości 20km/h. Przy kolejnej próbie wrzucenia dwójki z luzu, zwiększ obroty silnika do wcześniej zaobserwowanych i zobaczysz, że bieg wskoczy normalnie.