Zasilanie Licznika rowerowego

Motocykle 125ccm, Lifan LF-250, Jinlun 250, Jinlun 150, Challenger 200, Zipp, Cruiser 250, inne...
moderatorzy: Luca, beniamin82

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: mike_russ dodano: 16 sie 2011, 19:50

Prośba do znających się na elektronice - poszukuję prostego i "łopatologicznego" przepisu na układ, który pobierając jak najmniej prądu na "pracę własną" (zwykły opornik odpada) przerobi Lisowe 12~3V prądu teoretycznie stałego, na 3V prądu stałego nadającego się do zasilania delikatnej elektroniki licznika rowerowego. Układ ma być względnie tani, mały gabarytowo, i tak prosty, (lub tak opisany) żebym był w stanie go polutować, nie potrafiąc za bardzo odróżnić bazy od emitera ;)

Nie mam gdzie pomieścić baterii tak, żeby były łatwo dostępne, a akumulator jest "na miejscu" i 12V doprowadzić nie problem. Rzecz w tym, żeby układ
nie rozładowywał go zbytnio na postoju bo pobór prądu przez sam licznik nie przekracza 0,5mA z wielokrotnym zapasem (jeśli wierzyć mojemu przyrządowi, to około 10-15uA na "biegu jałowym").
Autorowi Noteckie do Jankowa gotowym zawieźć, bom w wielkim utrapieniu :pliz:
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: Deamiens dodano: 16 sie 2011, 20:13

Ja w sumie się na tym nie znam, ale zwykły dzielnik napięcia z dwóch rezystorów będzie raczej zbyt mało pewny dla elektroniki?
Awatar użytkownika
Deamiens
Forumowicz
 
Posty: 1312
Rejestracja: 20 cze 2010, 20:47
Lokalizacja: Lublin
Motocykl: DR800, DL1000
Tel. kom.: 696082016
Płeć: mężczyzna
Wiek: 36

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: eNgine dodano: 16 sie 2011, 22:46

Raczej nie ma takiego prostego układu. ewentualnie musiałbyś polutować ze sobą szeregowo zwykłe diody licząc na każdej spadek napięcia 0,7 V. Normalnie w takim przypadku stosuje się przetwornice, ale takiej znowu sam nie polutujesz. A czemu nie chcesz używać rezystora skoro znasz pobór prądu przez urządzenie ? Pomijam już fakt, że wahania napięcia w motocyklu są tak duże, że przy tak czułych urządzeniach i tak trzeba zastosować stabilizator.
Awatar użytkownika
eNgine
Sympatyk
 
Posty: 925
Rejestracja: 05 kwie 2009, 12:47
Lokalizacja: Łódź
Motocykl: Honda NC700XA
Tel. kom.: 503365832
Płeć: mężczyzna
Wiek: 39

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: Karol dodano: 16 sie 2011, 23:18

Na pierwszy rzut oka banalne - dzielnik napięcia ze stabilizatorem ;)

Obrazek
Przy założeniach, że:
- minimalne napięcie na wejściu = 11V
- maksymalne napięcie na wejściu = 14V
- prąd układu = 500 mA

Otrzymujemy:
- rezystancja R = 15.69 Ohma, o mocy nie mniejszej niż 7,7W
- dioda Zenera 3V, o mocy nie mniejszej niż 2,1W

Mam w pracy dobrego elektronika, więc zapytam jutro, co on o tym myśli.

--- EDYTOWANY Dzisiaj, 17:06 ---

Pytałem kumpla i mówi, że to nawet może działać, polecił mi tylko dodać na wyjście kondensator elektrolityczny, wygładzający napięcie

Obrazek

Czyli podsumowując, ja zrobiłbym to konkretnie na takich elementach:
- C = 470uF (6,3V; 10V;...)
- R = 15.69 Ohm, np. 2x33 Ohm równolegle (4W; 8W;...)
- 2x dioda Zenera 3V; 1,3W


Jest to taki najprostszy układ, więc ciężko powiedzieć jak będzie niedokładny.
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: mike_russ dodano: 17 sie 2011, 17:44

Dzięki. Mam jeszcze tylko pytanie, ile taki układ będzie pobierać prądu na "pracę własną" (obciążenie akumulatora), względnie- czy można użyć tego układu okresowo do ładowania standardowych akumulatorków Ni-MH (AAA) połączonych w szeregowy układ.
W tym drugim przypadku rozwiązał by się problem ciągłego obciążania akumulatora 12V (czyli rozładowania podczas postoju) - układ można by zasilać osobnym wyłącznikiem, a akumulatorki NI-MH spokojnie wytrzymają chyba nawet pół roku bez ładowania przy takim znikomym poborze prądu. Zrobiło by się coś na kształt UPS-a 3V z długim okresem podtrzymania. 500mA to naprawdę duużo prądu dla tego układu :)) A wtedy wystarczyło by włączyć maszynkę raz na powiedzmy 3 miesiące na 3 godzinki i spokój. Rzecz w tym, by nie musieć wyłączać licznika przy tym, bo zgubi ustawienia.
Moja "stacjonarna" ładowarka daje na akumulatorki AAA 2,4V 300mA.
Znaczy, w ten sposób:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/e ... directlink

Zadziała?
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: Karol dodano: 17 sie 2011, 18:33

To już trudniejszy zestaw pytań :P
Myślę, że jedna zenerka może brać koło 25 mA w spoczynku, co na dwie daje jakieś 0,15W (dla porównania alarm pobiera koło 10 mA).

Na stałe nie można tego raczej do baterii podłączyć, bo nieustanie byłyby ładowane i w końcu przeładowane (co kończy się eksplozją akumulatora).
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: mike_russ dodano: 17 sie 2011, 18:42

Na stałe nie można tego raczej do baterii podłączyć, bo nieustanie byłyby ładowane i w końcu przeładowane

Na stałe nie! - przed tym wszystkim chciałem dać wyłącznik (nie zmieścił się na schemat ;) )
tudzież- tak myślę, drugi styk odłączający akumulatorki od układu- względnie zwykła diodę po stronie "+" żeby akumulatorki nie zasilały układu w drugą stronę.
Ale idea się krystalizuje :))
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: Karol dodano: 17 sie 2011, 18:50

To już układ do przeliczenia, bo na diodzie dostaniesz spadek 0,3-0,7V, więc i Zenerki trzeba by zastosować 3,6V.
Razem z akumulatorami musisz dać też rezystor, aby prąd płynący do nich nie był wyższy niż 1/10 pojemności aku (w mA).
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: k313 dodano: 17 sie 2011, 21:28

Cześć
Jak mogę zaproponować to fajnym rozwiązaniem jest stabilizator napięcia np LM317
Koszt niewielki <2zł a i elementów dodatkowych niewiele trzeba.
http://elektro.w.interia.pl/dokument/st ... index.html
Ja ten układ miałem podłączony tylko z potencjometrem i to rozwiązanie się sprawdzało.

ew zastosowanie nowszego stabilizatora LDO np LF33CV - koszt już z 5zł, ale daje stałe i dokładne napięcie 3,3V
Szczegółów podłączenia nie podam bo z pamięci mogę coś skopać, choć to proste układy.

Może coś z tego Tobie pomoże, ew zobacz co jest ze stabilizatorów dostępne u Ciebie w elektronicznym.
Awatar użytkownika
k313
Forumowicz
 
Posty: 70
Rejestracja: 20 gru 2010, 10:45
Lokalizacja: Gdańsk
Motocykl: R250
Tel. kom.: 533749327
Płeć: mężczyzna
Wiek: 48

Zasilanie Licznika rowerowego

Postautor: mike_russ dodano: 19 sie 2011, 16:44

Dokładnie tak właśnie. Ja tu się głowię, a takie fajne rzeczy przemysłowo robią :))
A że zarówno 12V jak i 3 V to napięcia stosowane typowo, to dostałem takie cudeńko zwące się LF33CV
przy zasilaniu rzecz jasna prądem stałym, robi z napięcia powyżej 4,5V ustabilizowane 3,3V, do 500mA
Jak mi wytłumaczono- jest pod względem mocy bierny- czyli to co pobiera na prace własną zależy od obciążenia- w przypadku podłączenia licznika będzie to naprawdę moc znikoma. A podłączenie jest wręcz prostackie:
pod lewą nóżkę zasilanie, pod prawą nóżką- wyjście +, na środku (tudzież na obudowie) masa
i za całość dałem razem 7 zł, bo dokupiłem extra bezpiecznik z oprawką do ustrojstwa. :_hura"
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

Następna

Wróć do Wszystko na temat...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości

cron