close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie.

Przetwornica 230v/12v

Motocykle 125ccm, Lifan LF-250, Jinlun 250, Jinlun 150, Challenger 200, Zipp, Cruiser 250, inne...
moderatorzy: Luca, beniamin82

Re: Przetwornica 230v/12v

Postautor: Ja_Wiatr dodano: 21 kwie 2019, 03:01

Myślałem o takiej wpinanej w gniazdko zapalniczki 12v. Gniazdko oczywiście z bezpiecznikiem i wyłącznikiem.
Nie myślałem bezpośrednio podłączac do akumulatora.
Mówisz, żeby tak nie robić, tylko bezpośrednio podłączyć do aku przetwornice? Jeśli tak to dlaczego?

Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Ja_Wiatr
Forumowicz
 
Posty: 6
Rejestracja: 25 sie 2017, 08:22
Lokalizacja: Połaniec (woj. świętokrzyskie)
Motocykl: Junak 125 Racer
Płeć: mężczyzna
Wiek: 29

Re: Przetwornica 230v/12v

Postautor: tomcatek dodano: 21 kwie 2019, 11:02

Kilka powodów:
- Każdy styk po drodze to straty energii.
- Przetwornica będzie obciążać ewentualny przekaźnik gniazda zapalniczki.
- Grubość kabli przy gniazdkach zapalniczki często pozostawia sporo do życzenia. Przetwornica na maksymalnych obrotach (w zależności od maksymalnego prądu pobieranego) może potopić cienkie kable. A to może skutkować pożarem.
tomcatek
Forumowicz
 
Posty: 9
Rejestracja: 25 maja 2014, 22:57
Motocykl: Junak 901
Płeć: mężczyzna

Re: Przetwornica 230v/12v

Postautor: Ja_Wiatr dodano: 21 kwie 2019, 12:21

Hm, no to mnie zasmuciliscie bo myślałem o czyms takim generalnie: https://allegro.pl/oferta/przetwornica-samochodowa-120w-12v-usb-mala-slim-6787339005
I myślicie że taka mała też stwarza takie zagrożenia?
Jeśli tak to będzie trzeba wybrać jakąś z zapinkami i przerobić na oczka żeby przykręcić do aku, bo szczerze to nie widziałem takiej z oczkami do przykrecenia tylko albo z wtyczka ale z zaciskami.

Też przypominam, że używał bym jej do ładowania tabletu którego zasilacz ma pobór poniżej 16W więc raczej nie będzie pradnica bardzo obciążona.
No kabelki gniazdka są raczej cienkie, ale przy takim małym poborze myślicie że może się coś stać faktycznie?

Sent from my SM-A530F using Tapatalk
Ja_Wiatr
Forumowicz
 
Posty: 6
Rejestracja: 25 sie 2017, 08:22
Lokalizacja: Połaniec (woj. świętokrzyskie)
Motocykl: Junak 125 Racer
Płeć: mężczyzna
Wiek: 29

Re: Przetwornica 230v/12v

Postautor: Grzegorz dodano: 21 kwie 2019, 13:14

Instalacja motocyklowa jest dość specyficzna. Minus jest na wszystkich częściach stalowych. przetarcie przewodu plusowego może spowodować zwarcie do obudowy i minusa. Akumulatory mają bardzo małą rezystencję wewnętrzną co powoduje że w trakcie zwarcia prąd zwarciowy może osiągnąć kilkaset amper w zależności od oporu miejsca zwarcia. W miejscu zwarcia pojawia się moc strat według wzoru W=I2xR (I-prąd w amperach R- rezystencja w omach) gdzie ta dwójka jest kwadratem. Wyobraź sobie w miejscu zwarcia będzie rezystancja 1om. prąd przepływu przez to miejsce osiągnie zgodnie z prawem oma 12 amper (to są rozważania teoretyczne). Zgodnie ze wzorem na moc strat W=1x144 masz 144W strat w tym miejscu a to już jest niezły grzejnik. Jeszcze gorzej będzie gdy miejsce naszego zwarcie będzie miało zerową rezystancje. prąd zwarciowy będzie zależał praktycznie tylko o oporu przewodu. Na przewodzie cienkim może odłożyć się nawet 1 kilowat strat. a to oznacza że mamy pożar. Dlatego przewód musi być gruby a przy akumulatorze powinien mieć dodatkowo bezpiecznik. Jedną z podstawowych uszkodzeń przetwornic jest przepalenie tranzystora taktującego w obwodzie transformatora impulsowego. powoduje on zwarcie minusa z plusem. Normalnie wewnątrz urządzenia są zabezpieczenia które rozwierają obwód zwarciowy. Niestety w tych tanich przetwornicach produkcji chińskiej liczy się koszt dlatego możesz mieć problem.
Może zauważyłeś że we wzorze na moc strat nie ma napięcia, To nie jest pomyłka. Przy wszystkich zwarciach najważniejszy jest prąd. Ktoś może powiedzieć że przy zwarciu napięcie na akumulatorze spada. To prawda. Ale jakie to ma znaczenie gdy we wzorze W=A x V napięcie akumulatora będzie miało 10V a prąd 100A :). Jeżeli chcesz sprawdzić czy twój motocykl wytrzyma obciążenie przetwornicy to podłącz ją do akumulatora, odpal motocykl, włącz światła i sprawdź napięcie na akumulatorze. Powinno być większe od napięcia akumulatora nieobciążonego. Jeżeli napięcie się nie zmieni albo jest mniejsze to znaczy że twój alternator nie daje sobie rady.
Awatar użytkownika
Grzegorz
Klubowicz
 
Posty: 251
Rejestracja: 11 paź 2014, 19:16
Motocykl: Transalp 650
Tel. kom.: 693070962
Płeć: mężczyzna
Wiek: 56

Re: Przetwornica 230v/12v

Postautor: Set666 dodano: 21 kwie 2019, 23:12

Witam szanowne grono
Widzę że kolega wyjaśnił już wszystko związane z podłączaniem , ja mogę dodać tylko od siebie że dokładając jakiś przewód " plusowy " czy to w Moto czy w samochodzie zawsze tam gdzie się podpinam zakładam przewód z bezpiecznikiem o dobranych parametrach względem obciążenia a przewód na całej długości oplatam materiałowa taśma izolacyjna co ma na celu uniknięcie uszkodzenia izolacji przewodu . W tym celu nigdy nie należy stosować izolacji z twozywa bo jest twarda i zamiast pomóc może zaszkodzić . Mój nauczyciel ze szkoły mechanicznej zawsze przypominał że jak masz coś połączyć to zawsze to zalutować potem koszulka termo-kurczliwa no i dalej izolacja jak wspomniałem wcześniej . Kilku znajomym podłączałem wzmacniacze w samochodach a to już są bardzo duże obciążenia przewód zasilający to nieraz linka 2x 5-6 mm i tu zawsze pierwsze po Aku bezpiecznik 25 - 30 A na + ( i jak dołożyli do pieca to się paliły ) później wyłącznik pod maską no i dalej do bagażnika .
Naprawdę nie ma żartów z podłączaniem czego kolwiek do akumulatora , z zasad fizyki człowieka nie zabija napięcie w V w przewodzie tylko natężenie prądu w A na pewno słyszałeś o wybuchających telefonach tam masz napięcie rzędu 3-5 v ale pojemność 1500-2000 mAh a w motocyklu masz natężenie rzędu 9-12 Ah . Naprawdę nalezy z tym uważać
Romet r 150 chopper 2009 ---> honda cb 400N 1983 ---> w planach Suzuki dl 1000 v-strom
Set666
Forumowicz
 
Posty: 73
Rejestracja: 24 lis 2018, 23:55
Motocykl: Honda cb 400 1983
Płeć: mężczyzna
Wiek: 33

Poprzednia

Wróć do Wszystko na temat...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości