Alternator/Prądnica - sporo przydatnych informacji

Re: Alternator

Postautor: Karol dodano: 05 lut 2014, 14:38

Pany, alternator to mata w autach, wytwarza prąd przemienny, jest znacznie bardziej wydajny i jego wydajność nie jest tak bardzo uzależniona od obrotów silnika.
A my mamy prądnice prądu stałego, inaczej zbudowana i faktycznie bardzo zależna od obrotów ;p
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

Re: Alternator

Postautor: Arcon dodano: 05 lut 2014, 15:41

Karol pisze:A my mamy prądnice prądu stałego, inaczej zbudowana i faktycznie bardzo zależna od obrotów ;p


Chyba se Pan żartujesz :D
Arcon
Forumowicz
 
Posty: 1542
Rejestracja: 25 lis 2010, 17:36

Re: Alternator

Postautor: Luca dodano: 05 lut 2014, 16:04

Karol pisze:A my mamy prądnice prądu stałego, inaczej zbudowana i faktycznie bardzo zależna od obrotów ;p

To, że inaczej zbudowana to się zgadza, ale jest to prądnica prądu przemiennego. Nie wiem jak w Cruiserze, ale u mnie jest trójfazowa.
Przypominam, że alternator to też prądnica prądu przemiennego, tylko inaczej sterowana.

P.S.
Gdzieś mi się obiło o uszy, że w chińskich motocyklach maksymalna wydajność elektrowni waha się od 150 do 200W.
W praktyce Jinlun 250 z łącznym oświetleniem do 100W spokojnie sobie radzi a powyżej już różnie z tym bywa.
Awatar użytkownika
Luca
Klubowicz
 
Posty: 5080
Rejestracja: 25 mar 2008, 09:30
Lokalizacja: KIELCE okolice
Motocykl: Jinlun250*XVS*GL1500*HD
Płeć: mężczyzna

Re: Alternator

Postautor: jacek.rc dodano: 05 lut 2014, 17:49

Kurna, rzeczywiście ?? ,kiedyś,lata temu, w ETZ 250 miałem alternator i nawet do głowy by mi nie przyszło,że ktoś jeszcze może stosować prądnice.
Przerwałem pisanie,pobiegłem do garażu,instrukcja,czytam :czytaj: i stoi wyraźnie: Generator-Alternator,sprawdzam jeszcze na schemacie i jest wyraźnie rozrysowana prądnica 3-fazowa,popularnie zwana alternatorem,z której to idą przewody do stosu prostowniczego,czyli chyba jednak :D alternator :buttrock: .
Show Must Go On
Awatar użytkownika
jacek.rc
Forumowicz
 
Posty: 2298
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:36
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Motocykl: KSL ,Cruiser ,VT-750,ADV -250
Płeć: mężczyzna

Re: Alternator

Postautor: Michał_66 dodano: 05 lut 2014, 18:29

kurna jak zwał tak zwał czy to trójfazowa prądnica czy alternator teraz to mało ważne :D :D najważniejsze jak pisze Luca więcej jak 100-120 watów nie pociągnie a o to chodziło w zapytaniu czy pociągnie czy nie :D bo się tu zaraz podrapiemy o to czy to prądnica czy alternator :D :D
Michał_66
 

Re: Alternator

Postautor: waludi dodano: 05 lut 2014, 19:44

grunt że dyskusja była ciekawa i pouczająca, znów człek wie wieęcej
Awatar użytkownika
waludi
Klubowicz
 
Posty: 1277
Rejestracja: 01 sty 2014, 15:38
Lokalizacja: Zabrze, Pradła w Jurze
Motocykl: romet r150, honda shadow VT600
Tel. kom.: 507922411
Płeć: mężczyzna
Wiek: 63

Re: Alternator

Postautor: jacek.rc dodano: 05 lut 2014, 19:46

Broń B... ,nie zadrapiemy,też zaczynając pisać posta nie wiedziałem co tam jest,natchnienie przyszło w trakcie,a ważne to jest,bo prądnica,nawet o tej samej mocy jest dużo mniej wytrzymała.Wertując instrukcję rzeczywiście nic o mocy nie znalazłem,a temat mnie interesuje,bo też myślę o wymianie reflektora i tym samym żarówki,teraz w dzień jeżdżę na ledowych lighbarach.
Show Must Go On
Awatar użytkownika
jacek.rc
Forumowicz
 
Posty: 2298
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:36
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Motocykl: KSL ,Cruiser ,VT-750,ADV -250
Płeć: mężczyzna

Re: Alternator

Postautor: mike_russ dodano: 05 lut 2014, 20:08

Tak, w 250-tkach jest to prądnica trójfazowa 9-biegunowa (pozostałe 2 cewki służą do zasilania zapłonu).
w 125 i 150 jest prądnica jednofazowa.
W obu przypadkach jest to prądnica samowzbudna z magnesem trwałym na rotorze. Można tą konstrukcję nazwać alternatorem, a to dlatego, że dzięki specyficznej budowie nie mamy tutaj komutatora i szczotek (czyli najbardziej awaryjnego elementu)

Całą resztą - prostowaniem i regulacją- zajmuje się tyrystorowy regulator napięcia, utrzymujący na wyjściu max.14,5 Volt
W Zipie Ravenie moc prądnicy wynosi około 80Wat przy 1700 obr/min silnika (bieg jałowy) - nie jest to oczywiście moc maksymalna, gdyż ta zwiększa się wraz z obrotami i przy 4000 obr/min silnika wynosi szacunkowo około 110W. Skąd te dane? A z obserwacji pokładowego woltomierza i znanej mocy włączonych żarówek - obciążony regulator obniża napięcie, a margines do wykorzystania to jest zapas między 14,5V (max regulatora) a 12V przybliżonym nominalnym akumulatora. Z chwilą gdy napięcie opadnie poniżej 12V (w rzeczywistości pod obciążeniem może być trochę mniej, ale przyjmijmy wartość nominalną) całość układu zaczyna pobierać prąd zarówno z prądnicy, jak i z akumulatora. W tym momencie napięcie w obwodzie zaczyna opadać zgodnie z wyładowaniem akumulatora, a jednocześnie zaczyna grzać się coraz bardziej przeciążone uzwojenie prądnicy. Jeśli zwiększymy w tym momencie obroty, lub zmniejszymy obciążenie, napięcie w uzwojeniach wzrośnie, tym samym prąd zmaleje a resztą zajmie się regulator i zwiększy napięcie do max14,5V a resztę co ponad to wpakuje w ramę przez tyrystor i przerobi na ciepło (po to jest radiator na obudowie). Jeżeli zaś układ będzie nadmiernie obciążony, mocy zabraknie i najpierw rozładuje się akumulator, a potem albo ugotuje się uzwojenie, albo strzeli dość delikatny układ regulatora, albo jedno i drugie.
Stąd wskazana jest jazda na światłach by nie grzać niepotrzebnie tyrystorów, ale wszelki nadmiar także szkodzi.
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

Re: Alternator

Postautor: jacek.rc dodano: 05 lut 2014, 20:26

Mike,ale ja mam 125,a układ 3-fazowy,fakt,że na schemacie wygląda trochę dziwnie :zaskoczony: ,dzisiaj pierwszy raz się temu przyjrzałem i rzeczywiście,nie ma kontrolki ładowania,przez którą wzbudza się altek chińczyki nieźle to wykombinowały :oklasky: .
Show Must Go On
Awatar użytkownika
jacek.rc
Forumowicz
 
Posty: 2298
Rejestracja: 16 sie 2012, 22:36
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Motocykl: KSL ,Cruiser ,VT-750,ADV -250
Płeć: mężczyzna

Re: Alternator

Postautor: Maciu56 dodano: 05 lut 2014, 21:53

Adaś ! Teraz dopiero coś tam zrozumiałem [prądnica, która jest właściwie alternatorem czy tam odwrotnie...] . Poza tym ,,wlazł" na P.W. :D :czapa:
Awatar użytkownika
Maciu56
Sympatyk
 
Posty: 1308
Rejestracja: 19 lis 2013, 10:17
Lokalizacja: Warszawa (obecnie UK)
Motocykl: Była"Ziuta"...
Płeć: mężczyzna
Komunikator: Skype: maciu561
Wiek: 69

PoprzedniaNastępna

Wróć do Cruiser 250

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość