Jak naprawiałem obrotomierz

Motocykle 125ccm, Lifan LF-250, Jinlun 250, Jinlun 150, Challenger 200, Zipp, Cruiser 250, inne...
moderatorzy: Luca, beniamin82

Jak naprawiałem obrotomierz

Postautor: tamik78 dodano: 27 maja 2009, 21:50

Jakiś czas temu dokładniej zacząłem się przyglądać mojemu motocyklowi, może dlatego że prawo jazdy niedługo będzie do odbioru.
Ze zdziwieniem stwierdziłem że nie działa obrotomierz _bezradny - wskazówka podskakuje sobie między 1-2 tyś. obr./min. czasem trochę wyżej. Nie reaguje na dodanie gazu. _boisie
Wczoraj w końcu go wymontowałem (odłączamy przewód schowany w lampie i odkręcamy jedną śrubę mocującą obrotomierz). :cwaniak:
Żeby się dobrać do wnętrzności obrotomierza trzeba odkręcić śrubę i zdjąć "chromowany" plastyk, potem odkręcić nakrętki trzymające mocowanie do półki zegarów. Następnie należy odgiąć delikatnie chromowany pierścień trzymający szybkę. Po tym już tylko odkręcamy dwie śrubki trzymające mechanizm w plastykowym jasnym "kubku" i naszym oczom ukazują się bebechy obrotomierza. Na pierwszy ogień poszły elementy półprzewodnikowe - sprawne, potem kondensatory - sprawne (wymieniłem i sprawdzałem czy się coś zmienia, po czym zamontowałem oryginalne). Elektronika wyglądała na sprawną, zatem przyjrzałem się mechanice. Odlutowałem przewody od przetwornika elektrodynamicznego (to to co "kręci" wskazówką), podpiąłem się zasilaczem z różnymi wartościami rezystorów włączonymi szeregowo. W takim układzie przy coraz mniejszej rezystancji wskazówka powinna się wychylać coraz mocniej. Ku mojemu zdziwieniu pojawiło się widziane wcześniej "skakanie" wskazówki. :roll:
Po dokładniejszym obejrzeniu znalazłem winowajcę - prąd powinien płynąć od styków przetwornika przez spiralne sprężyny do cewki. I właśnie koniec jednej z tych delikatnych sprężynek się odczepił/odlutował i rozłączał obwód jak tylko wskazówka się nieco przekręciła. Co się namęczyłem żeby to dolutować... :wnerw: Skończyłem operację około 1-szej w nocy.
Dzisiaj po pracy sprawdziłem naprędce wykonanym generatorem czy wskazania są prawidłowe:
20Hz - spodziewane 1200 obr./min. - mniej więcej się zgadzało,
50Hz - 3000 obr./min. - praktycznie idealnie,
100Hz - 6000 obr./min. - znowu idealnie,
166Hz - 10 000 obr./min. - znowu trafione.
No więcej jak 10 000obr./min. to nie będę potrzebował :rotfl:

Obawiałem się że obrotomierz się rozkalibruje (sprężynka mi się trochę odkształciła przy całej operacji) a tu takie wyniki :_hura"

W każdym razie gdyby komuś obrotomierz przestał działać i byłyby podobne objawy, mogę pomóc w naprawie. :)
tamik78
Sympatyk
 
Posty: 358
Rejestracja: 20 mar 2009, 22:59
Motocykl: zielony

Jak naprawiałem obrotomierz

Postautor: Luca dodano: 28 maja 2009, 09:35

Gratulacje :oklasky:
Odwaliłeś kawał dobrej roboty.
Mi jak padła cewka rozruchowa na samym początku eksploatacji to okazało się, że to tylko zimny lut puścił.
Awatar użytkownika
Luca
Klubowicz
 
Posty: 5109
Rejestracja: 25 mar 2008, 09:30
Lokalizacja: KIELCE okolice
Motocykl: Jinlun250*XVS*GL1500*HD
Płeć: mężczyzna


Wróć do Wszystko na temat...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości