Obrotomierz

Motocykle 125ccm, Lifan LF-250, Jinlun 250, Jinlun 150, Challenger 200, Zipp, Cruiser 250, inne...
moderatorzy: Luca, beniamin82

Obrotomierz

Postautor: slowmotion dodano: 18 mar 2013, 10:34

Witam panowie. Jako że obrotomierze naszych chińskich motocykli są często do bani i pokazują fikcję a nie obroty mają słabą czułość jeśli chodzi o spadające obroty i reagują wolno i z opóźnieniem zainteresowałem się elektronicznym obrotomierzem z poloneza. Lumel ms-51 bo o takim obrotomierzu mówię ludzie z powodzeniem montują w jawkach simsonach itd. Czułość jest dobra obroty wskazywane dobre. Więc może warto zainteresować się tym tematem jeśli chodzi o nasze motocykle. W w ektronice tego obrotomierza znajduje się przerzutnik a w nim kondensator którego modyfikacja pozwala na dobieranie zakresu wskazań obrotomierza. Dla silników dwusuwowych kondensator ten trzeba zmienić na inną wartość gdyż w silniku dwusuwowym będzie pokazywał 2x mniejsze obroty. W silniku czterosuwowym niekoniecznie a zależy to od tego czy iskrę mamy tylko na suwie sprężania czy jest ona także na suwie wydechu. Podaje tabelkę zmiany kondensatora w przerzutniku zależnie od liczby zbieranych impulsów przez obrotomierz. Tabelka dotyczy obrotomierza Lumel ms 51

kondensator - sygnały wejściowe / obroty wskazywane
880nF - 500/1000
(440)470nF - 1000/1000 - jako że nie ma wartości 440nF a najbliższa wartość kondensatora to 470nF proponuję przylutować dwa kondensatory 220nF równolegle obrotomierz będzie bardziej dokładny
220nF - 2000/1000
110nF - 4000/1000
73nF - 6000/1000
55nF - 8000/1000

Kondensator dobieramy doświadczalnie w zależności od tego czy mamy iskrę w suwie sprezania i suwie wydechu czy tylko w suwie sprężania. Gdy obrotomierz po zmianie kondensatora pokazuje nam mniej więcej prawidłowe jałowe obroty
przystępujemy do jego dokładnego skalibrowania. Możemy to zrobić na dwa sposoby. Pierwsza metoda oparta jest na wykorzystaniu 12V transformatora który daje napięcie zmienne. Podłączamy
transformator pod wejście impulsowe obrotomierza i powinniśmy przy prądzie o częstotliwości 50 Hz uzyskać wartość 1500 obrotów. Jeżeli wartość na obrotomierzu odbiega nieznacznie od poprawnej regulujemy ją potencjometrem znajdującym się na płytce obrotomierza aż uzyskamy 1500 obrotów. Drugi sposób znacznie lepszy to wykorzystanie naszej karty dźwiękowej w komputerze. Ściągamy sobie program generator czy program oscyloskop i ustawiamy falę kwadratową o częstotliwości 50 Hz. Następnie zwieramy kondensator na wejściu obrotomierza (komputer daje mniejsze napięcie i trzeba to zrobić ponieważ wskazówka się na tak niskim napięciu nie wychyli) i podłączamy wejście impulsowe obrotomierza pod wyjście z naszej karty dźwiękowej. Dalej postępujemy tak samo jak w przypadku metody z transformatorem. Po kalibracji mamy bardzo dokładny obrotomierz i przede wszystkim bardzo czuły na zmiany obrotów. Sposób podłączenia tego obrotomierza jest taki że kabel idący do obrotomierza (sygnałowy) nawijamy na kablu WN i tworzy się w ten sposób cewka w której indukowane jest impulsowe napięcie które obrotek zlicza i pokazuje obroty. Cyferblat obrotomierza możemy zmodyfikować aby pasował nam kolorystycznie i stylowo do cyferblatu prędkościomierza. Mamy w ten sposób bardzo dokładny obrotomierz porządnie skalibrowany pozdrawiam!
slowmotion
Forumowicz
 
Posty: 3
Rejestracja: 18 mar 2013, 09:25
Motocykl: K125
Płeć: mężczyzna

Re: Obrotomierz

Postautor: mike_russ dodano: 18 mar 2013, 20:16

O, to ciekawe. Dobrze wiedzieć że taki przyrząd można zastosować - nawet jeśli nie na stałe (choć czemu nie), to do np. regulacji silnika może być to przydatne. :)
Awatar użytkownika
mike_russ
Sympatyk
 
Posty: 2120
Rejestracja: 12 sie 2009, 22:25
Lokalizacja: Poznań
Motocykl: Zipp Raven "Dzikus"
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 13140250
Wiek: 43

Re: Obrotomierz

Postautor: slowmotion dodano: 18 mar 2013, 20:37

http://www.youtube.com/watch?v=Fk9Lwy5AvfM

Prosze ale tutaj prowizorka i trochę zle skalibowany, chłopak dobrał zle kondensator ale przy dobrym dobraniu bedzie pokazywać super.
slowmotion
Forumowicz
 
Posty: 3
Rejestracja: 18 mar 2013, 09:25
Motocykl: K125
Płeć: mężczyzna


Wróć do Wszystko na temat...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości