jaki olej

jaki olej

Postautor: faber dodano: 28 cze 2010, 13:57

Prawdziwy Polak jeździ na polskim oleju i oczywiście chińskim motocyklem.

http://www.orlenoil.pl/oferta/motocykle,33.html
Awatar użytkownika
faber
Forumowicz
 
Posty: 202
Rejestracja: 24 cze 2010, 13:59
Lokalizacja: powiat niżański, woj. podkarpackie
Motocykl: Romet R250V
Płeć: mężczyzna
Wiek: 56

jaki olej

Postautor: magik dodano: 03 lip 2010, 13:06

Zakupiłem Castrol POWER1 GPS 4T 10W-40
zaraz idę wymienić i zobaczymy czy zbędzie zmiana
Awatar użytkownika
magik
Forumowicz
 
Posty: 161
Rejestracja: 26 kwie 2009, 17:13
Lokalizacja: Zielona G?ra
Motocykl: Ruda Zuza
Płeć: mężczyzna
Wiek: 40

jaki olej

Postautor: Karol dodano: 27 lis 2010, 01:37

Jak to właśnie jest z tym olejem, rozumiem, że najlepsze są syntetyki ?

Planuję w tym tygodniu zalać już cylinder na zimę, więc i jakiś olej przydałoby się zakupić. Naklejka na silniku mojego moto mówi, żeby zalać 10W/30, co mnie trochę dziwi patrząc na poniższy rysunek temperaturowy

Obrazek


Spotkał się ktoś może z półsyntetykiem Orlen PLATINUM MOTO 4T SEMISYNTHETIC 10W-40 ? Mało popularny olej, ale wydaje mi się, że powinien spełnić swoje zadanie. Orlen reklamuje go jako produkt przeznaczony specjalnie do motocykli 4-suwowych, spełniający normy jakości API: SL, JASO: MA (objaśnienie norm). Czyli teoretycznie spełnia wyższe normy niż bardzo drogie Motule.

A może lepiej kupić coś z 10W30 jak radzi producent ?
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

jaki olej

Postautor: Dobry dodano: 28 lis 2010, 15:07

pakeroso pisze:
Spotkał się ktoś może z półsyntetykiem Orlen PLATINUM MOTO 4T SEMISYNTHETIC 10W-40 ?


Moje byłe moto śmigało na tym właśnie Platinum wymiana co 3-3,5 tyś i żadnych problemów nie miałem
Byłem kiedyś przedstawicielem Orlenu i mam zaufanie do tego oleju choć prawda jest taka że nasze silniki nie są aż tak przeciążone więc na obojętnie jakim oleju też pojeździsz tylko ważna jest wymiana a nie robić na oleju z 10 tyś bo i w tedy nawet Motul straci swoje właściwości smarujące
Obrazek
Awatar użytkownika
Dobry
Sympatyk
 
Posty: 1709
Rejestracja: 10 maja 2009, 13:25
Lokalizacja: Ustka/Tomaszów-Mazowiecki
Motocykl: RoV250/XJ900/CBR1000F/Varadero
Tel. kom.: 505381119
Płeć: mężczyzna
Wiek: 45

jaki olej

Postautor: Karol dodano: 30 lis 2010, 22:42

Nie wiem jak jest w innych miastach, ale odniosłem wrażenie, że w Toruniu z dostępem do oleju motocyklowego jest prawie jak za komuny. Odwiedziłem 2 hipermarkety i 3 stacje benzynowe i udało mi się znaleźć tylko pełne syntetyki za cenę ok. 35-40 zł/litr.

Całe szczęście znalazłem też hurtownię Orlen Platinum, a tam wyżej wspomniany półsyntetyk PLATINUM MOTO 4T SEMISYNTHETIC 10W-40 w cenie 16 zł/l. Taniej niż na Alledrogo :D
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

jaki olej

Postautor: dziapi dodano: 21 gru 2010, 22:11

"Jak to właśnie jest z tym olejem? "

Jako, że znam ten temat nieco "od kuchni", więc spróbuję dać odpowiedź w pigułce:

Oznaczenia typu "SAE 15W/40" to klasy lepkościowe, a wartości w oznaczeniu nie przekładają się bezpośrednio na lepkość oleju.
15W to symbol klasy zimowej (winter) gwarantujący odpowiednio niskie opory rozruchu silnika w ujemnych temperaturach, 40 - klasy lepkościowej letniej, razem zastosowane j.w. oznaczają olej wielosezonowy. Teoria w tym wzgędzie jest dość złożona, więc na tym poprzestanę.

Co najważniejsze - W naszej strefie klimatycznej powinno się stosować olej klasy 15W/40 lub 10W/40.
W normalnej temperaturze pracy silnika ok. 100°C (dla chłodzonych cieczą jest to nieco poniżej 100, a dla chłodzonych powietrzem - powyżej 100) oba powyższe oleje (i nie tylko one) mają identyczną lepkość kinematyczną ok. 14,5 mm2/s, więc biorąc pod uwagę, że nikt nie jeździ moto przy -25°C ;-) , SAE 15W/40 jest wystarczający.

W motorze olej spełnia dwie funkcje 1) smaruje korbowód i przestrzeń gładzi silnika i 2) dodatkowo pełni rolę oleju przekładniowego. Różnica samochodowy via motocyklowy nie jest aż tak duża co do własności smarnych (o ile wogóle jest - MOTO może być chwytem reklamowym producenta).

Mineralny olej jest najmniej stabilny termicznie i mechanicznie - tworzy nagary, laki itp.
Syntetyczny jest znacznie odporniejszy na destrukcję.
Półsyntetyczny jest po środku i biorąc pod uwagę większą częstotliwość wymiany oleju w moto niż w samochodzie, najbardziej godnym polecenia.
Najważniejsza generalna uwaga w tym miejscu - NIGDY nie wymienia się oleju na lepszy np. mineralny na półsyntetyczny - ten ostatni zawiera znacznie więcej dodatków myjących i łątwiej wymywa nagary, które wypełniają nierówności powierzchni. Efektem takiej zamiany po jakimś czasie eksploatacji będzie mniejsza szczelność pomiędzy cylindrem, pierścieniami i tłokiem, a tym samym pogorszenie sprawności samego silnika.
Awatar użytkownika
dziapi
Forumowicz
 
Posty: 82
Rejestracja: 10 gru 2010, 21:17
Lokalizacja: okolice Krosna
Motocykl: V-star XVS 650 A
Płeć: mężczyzna
Wiek: 63

jaki olej

Postautor: Karol dodano: 21 gru 2010, 22:27

dziapi pisze:MOTO może być chwytem reklamowym producenta

Jednak jakby nie patrzeć olej MOTO spełnia całkowicie inne normy jakościowe niż olej samochodowy. Ktoś i po coś te normy musiał jednak wymyślić.

dziapi pisze:NIGDY nie wymienia się oleju na lepszy np. mineralny na półsyntetyczny

Oczywiście to zależy chyba głównie od przebiegu motocykla.
Ja planuję zamienić minerala na półsyntetyka i mam nadzieję, że przy 3000 przebiegu nie będzie negatywnych skutków :)
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

jaki olej

Postautor: dziapi dodano: 21 gru 2010, 23:04

pakeroso pisze:
dziapi pisze:MOTO może być chwytem reklamowym producenta

Jednak jakby nie patrzeć olej MOTO spełnia całkowicie inne normy jakościowe niż olej samochodowy. Ktoś i po coś te normy musiał jednak wymyślić.

dziapi pisze:NIGDY nie wymienia się oleju na lepszy np. mineralny na półsyntetyczny

Oczywiście to zależy chyba głównie od przebiegu motocykla.
Ja planuję zamienić minerala na półsyntetyka i mam nadzieję, że przy 3000 przebiegu nie będzie negatywnych skutków :)


Co do norm to nie masz racji - API to zbiór norm ustanowionych i modyfikowanych przez American Petroleum Instytute i dotyczy wszystkich olejów silnikowych - nie ma norm extra dla motocykli - np. SL oznacza: S - Service -spark ignited engines czyli silniki z zapłonem iskrowym, L- to klasa jakościowa wynikająca z testów laboratoryjnych i zużyciowych na silnikach wzorcowych i pełnowymiarowych. Oznaczenie to znajdziesz również na oleju dedykowanym dla silników z zapłonem iskrowym i dla diesla np. 5W-40 API SL/CF (taki uniwersał).
Natomiast oleje przekładniowe posiadają inne normy - ale to już inna bajka.

Oczywiście nikomu nie odradzam stosowania oleju dedykowanego do MOTO.

Po 3000 km, o ile nie forsowałeś silnika w początkowym okresie docierania, kiedy to występują największe siły ścinające na mikronierównościach gładzi cylindra, to nie powinno to mieć znaczącego wpływu.
Awatar użytkownika
dziapi
Forumowicz
 
Posty: 82
Rejestracja: 10 gru 2010, 21:17
Lokalizacja: okolice Krosna
Motocykl: V-star XVS 650 A
Płeć: mężczyzna
Wiek: 63

jaki olej

Postautor: Karol dodano: 21 gru 2010, 23:19

Zgadza się, chociaż bardziej miałem na myśli, że oleje samochodowe nie spełniają normy JASO MA, czyli przeznaczenia dla mokrych sprzęgieł (chyba, że znowu jestem w błędzie ;) )
Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Karol
Forumowicz
 
Posty: 1076
Rejestracja: 02 lip 2010, 17:27
Lokalizacja: Toruń
Motocykl: Chituma CTM250-3 Fastran
Tel. kom.: 602356890
Płeć: mężczyzna
Komunikator: GG 10691947
Wiek: 41

jaki olej

Postautor: dziapi dodano: 22 gru 2010, 12:12

Norma JASO MA (MA1 lub MA2) mówi o współczynniku tarcia statycznego, czyli prawidłowego zesprzęglenia sprzęgła mokrego. Olej o nieprawidłowych właściwościach będzie powodował zbyt słabe zesprzęglenie, co będzie cię uwidaczniać jako "ślizganie" sprzęgła szczególnie przy ruszaniu z miejsca, kiedy to napęd motocykla musi pokonać bezwładność masy maszynki i kierowcy.

Oleje samochodowe nie posiadają deklaracji zgodności z tą normą, co nie znaczy że jej nie spełniają.
Przeważnie badania zgodności wykonuje się jako badanie typu dla określonej receptury produktu i nie jest wykonywane z każdej partii produkcyjnej.

Olej do motocykla może być produkowany jako specyfik jedynie do takiego zastosowania, ale równie dobrze może być to olej samochodowy który został przebadany na zgodność z normą JASO MA i jest sprzedawany pod dwoma nazwami.
Pisząc wcześniej o chwycie reklamowym miałem na myśli ten drugi przypadek.

Generalnie najbezpieczniej jest stosować olej zgodnie z deklarowanym przez producenta przeznaczeniem.
Awatar użytkownika
dziapi
Forumowicz
 
Posty: 82
Rejestracja: 10 gru 2010, 21:17
Lokalizacja: okolice Krosna
Motocykl: V-star XVS 650 A
Płeć: mężczyzna
Wiek: 63

PoprzedniaNastępna

Wróć do Jinlun/Romet 150

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron