Problem z regulacją luzu zaworowego

Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: n1ghtmare dodano: 18 gru 2018, 18:11

Witam,
chciałem dziś po raz pierwszy samodzielnie wyregulować luzy zaworowe w Junaku RS 125 i chyba niestety coś spaprałem. Ustawiłem wał tak, żeby widzieć znacznik górnego martwego punktu:
Obrazek
Zacząłem sprawdzać luz i zauważyłem, że nie ma żadnego luzu na obydwu zaworach. Więc zacząłem regulację od zaworu wlotowego. Po wykonaniu około 3 pełnych obrotów śrubą regulacji zauważyłem, że coś jest bardzo nie tak - luzu nie przybywało. Zacząłem dalej kręcić wałem, zrobiłem z pół obrotu. Luz pojawił się w zupełnie innym miejscu, w wizjerze nie było znacznika kreski jak na zdjęciu wcześniej i luz był stanowczo za duży, około 2mm. Na drugim zaworze również pojawił się delikatny luz, ale tego już nie ruszałem. Nie wiem czy coś się przez to mogło stać, ale przez pomyłkę obróciłem na początku wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara a nie przeciwnie, tak jak było w instrukcji. Jak mam w takim razie prawidłowo znaleźć górny martwy punkt żeby to wyregulować?
Awatar użytkownika
n1ghtmare
Forumowicz
 
Posty: 13
Rejestracja: 16 sie 2017, 21:44
Lokalizacja: Warszawa | Brok
Motocykl: Junak RS 125
Tel. kom.: 788217149
Płeć: mężczyzna
Wiek: 32

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: Mariuszz dodano: 18 gru 2018, 19:32

Tłok w GMP znajduje się dwa razy w trakcie taktu silnika. Raz podczas suwu wydechu ( i wtedy otwarty jest zawór wydechowy) a drugi raz w czasie suwu sprężania - wtedy obydwa zawory są zamknięte ( bez nacisku dzwigienek) i właśnie wówczas trzeba je regulować.
Może regulowałeś na otwartym zaworze wydechowym i naturalnie dla tego suwu pracy zamkniętym zaworze ssącym?
Spróbuj obrócić wałem o 360 stopni ( znów powinieneś mieć znak na wale w okienku) i wówczas obydwa zawory powinny mieć luz.
A kierunek obrotu wałem nie ma aż takiego dramatycznego wpływu na rozrząd w czasie regulacji. Podaje się go by zminimalizować wpływ luzu łańcuszka rozrządu na regulację.
Awatar użytkownika
Mariuszz
Klubowicz
 
Posty: 1210
Rejestracja: 25 lis 2013, 09:18
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Motocykl: Suzuki DL 650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 60

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: Mariuszz dodano: 18 gru 2018, 22:16

Trochę nieściśle to opisałem bo tak dokładniej to na końcu suwu pracy (GMP) zawór wydechowy się już zamyka a ssący zaczyna otwierać więc prawdopodobnie to w tym położeniu pogrzebałeś.
Awatar użytkownika
Mariuszz
Klubowicz
 
Posty: 1210
Rejestracja: 25 lis 2013, 09:18
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Motocykl: Suzuki DL 650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 60

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: paweljunkers dodano: 18 gru 2018, 22:17

Ja to robię ,,organoleptycznie",nie lubię szukać znaków na wale to kładę mały paluszek w otwór po wykreceniu świecy,krece powoli wałem i slucham i czuję jak spręża jak skączy sprężać wiem że oba zawory są domkniete.Skoro domkniete to gotowe do regulacji,mozna regulowac oba na raz.Ten sposób chyba jest niezawodny jak się mylę to niech Ktoś bardziej obeznany sprosruje by kolega sie nie zamotał.
Awatar użytkownika
paweljunkers
Forumowicz
 
Posty: 844
Rejestracja: 01 cze 2015, 22:57
Lokalizacja: kutno
Motocykl: Honda vt 600
Tel. kom.: 733162500
Płeć: mężczyzna
Wiek: 56

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: paweljunkers dodano: 18 gru 2018, 22:28

Dobrze ze korzystasz z tego znaku gmp ale pewnie trafiłeś na ten drugi obrót wału wtedy zawory sie mijają i wtedy jest kalafior.Tłok musi sprężać i wtedy dojsc do pokrycia znaków gmp.Łatwizna ,na początku sezonu 2019 będziesz innym ustawiał zawory.
Awatar użytkownika
paweljunkers
Forumowicz
 
Posty: 844
Rejestracja: 01 cze 2015, 22:57
Lokalizacja: kutno
Motocykl: Honda vt 600
Tel. kom.: 733162500
Płeć: mężczyzna
Wiek: 56

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: paweljunkers dodano: 18 gru 2018, 22:34

Sorry za nachalnosc,jak będzie jeszcze niejasne to pisz na priw.poprowadze jak ,,emeryta przez jezdnię'' ;)
Awatar użytkownika
paweljunkers
Forumowicz
 
Posty: 844
Rejestracja: 01 cze 2015, 22:57
Lokalizacja: kutno
Motocykl: Honda vt 600
Tel. kom.: 733162500
Płeć: mężczyzna
Wiek: 56

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: dziadek zbyszek dodano: 18 gru 2018, 22:48

Mariuszz pisze:Trochę nieściśle to opisałem bo tak dokładniej to na końcu suwu pracy (GMP) zawór wydechowy się już zamyka a ssący zaczyna otwierać więc prawdopodobnie to w tym położeniu pogrzebałeś.

Na końcu suwu pracy tłok jest na dole :) Mariuszz opisałeś suw wydechu ;) reszta się zgadza.
Z tego położenia obracasz wałem o 360 stopni i po suwie sprężania masz (GMP) właściwy do regulacji zaworów, trenuj bo to
paweljunkers pisze:Łatwizna ,na początku sezonu 2019 będziesz innym ustawiał zawory.
:D
Powodzenia :)
Im bardziej jesteś przekonany że masz niezawodne terenowe auto, tym dalej pójdziesz po traktor
Awatar użytkownika
dziadek zbyszek
Klubowicz
 
Posty: 2304
Rejestracja: 16 sty 2013, 17:01
Lokalizacja: Poznań powiat wieś
Motocykl: Soft 2 Szpetny
Tel. kom.: 698282838
Płeć: mężczyzna
Wiek: 72

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: Mariuszz dodano: 18 gru 2018, 23:30

Oczywiście masz Dziadku rację przejęzyczyłem się układając w głowie układ korbowo-tłokowy sprzężony z rozrządem i jego fazami. Oczywiście myślałem o suwie wydechu i początku ssania. ;)
Awatar użytkownika
Mariuszz
Klubowicz
 
Posty: 1210
Rejestracja: 25 lis 2013, 09:18
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Motocykl: Suzuki DL 650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 60

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: n1ghtmare dodano: 19 gru 2018, 11:14

Dziękuję za szybkie odpowiedzi! Dla zobrazowania czy dobrze zrozumiałem, znalazłem animację schematu pracy silnika czterosuwowego:
Obrazek

Jeśli dobrze Was zrozumiałem, luz mam ustawiać na końcu suwu sprężania, czyli na animacji - na końcu drugiej fazy?

Oby tylko szczelinomierz dał radę, mam coś takiego:
https://www.sklep.narzedziawarszawa.pl/pl/p/SATA-szczelinomierz-listkowy-32-plytki-proste-09407/8837
Nie bardzo mam go nawet jak sprawdzić, nie mam suwmiarki elektronicznej, nie wiele jest o nim opinii.

OK, jeśli uznam, że już wyregulowałem, czy przed odpaleniem motocykla mam jeszcze coś zrobić/sprawdzić?
Na co po odpaleniu mam zwrócić uwagę?
Kiedy po regulacji po odpaleniu ewidentnie powinienem go zgasić, żeby nic się nie uszkodziło? Jakiś dźwięk (jaki?) czy inne rzeczy?

Wiem, dużo pytań, ale nie chciałbym czegoś popsuć :)
Awatar użytkownika
n1ghtmare
Forumowicz
 
Posty: 13
Rejestracja: 16 sie 2017, 21:44
Lokalizacja: Warszawa | Brok
Motocykl: Junak RS 125
Tel. kom.: 788217149
Płeć: mężczyzna
Wiek: 32

Re: Problem z regulacją luzu zaworowego

Postautor: Mariuszz dodano: 19 gru 2018, 12:36

1.Dobrze zrozumiałeś na końcu 2 fazy na animacji.
2. Nowego szczelinomierza się nie sprawdza bo to właśnie on słuźy do sprawdzania :]
3. Przy niewłaściwej regulacji nic raczej nie uszkodzisz- najwyżej motocykl nie odpali albo będzie źle pracował.
Jest jednak możliwość zafundowania sobie remontu silnika gdybyś nie miał luzu na zaworach, pracowały by podparte przez dźwignię i poprostu niedomknięte. Wtedy podczas dłuższej pracy mogą się przylgnie wypalić i machina kaput.
Awatar użytkownika
Mariuszz
Klubowicz
 
Posty: 1210
Rejestracja: 25 lis 2013, 09:18
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Motocykl: Suzuki DL 650
Płeć: mężczyzna
Wiek: 60

Następna

Wróć do Junak

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości