wymiana zębatki

wymiana zębatki

Postautor: facet.na.motuuuurze dodano: 25 mar 2008, 11:46

korzysci:
okolo 15% wieksza predkosc na kazdym biegu
czyli miejskie 60km/h juz na 3 (4) biegu

minusy:
spadek przekazywanej mocy napedowej
w praktyce jazdy niezauwazalny

uwaga: wedlug warunkow gwarancji, nie mozna tego robic


czas wykonania:
(pierwszy raz w zyciu) niecala godzina
plus wczesniej dojazd do sklepu i warsztatu, tez pewnie niecala godzine

potrzebne czesci:
1. zebatka MZ TZ 250 z 17 zebami
(mniejsza ilosc daje mniej zauwazalne zmiany, wieksza ilosc pewnie nie zmiesci sie w pod pokrywa)
w paru miejscach ludzie dyskutowali nad najlepsza iloscia zebow, w innych motocyklach moga pasowac inne zebatki,
zebatki mozna kupic w sklepach motocyklowych albo sklepach Agromy
2. dobry smar do lancucha

potrzebne narzedzia:
klucze plaskie
klucze oczkowe



1. stawiamy motocykl na centralnej podstawce

2. poluzowujemy lancuch
- odkrecic sruby napinajace na obu tylnych wahaczach
- poluzowac srube tylnej osi

Obrazek

Obrazek

3. zdejmujemy dzwignie zmiany biegow
- odkrecic srube blokujaca,
zeby sobie ulatwic pozniej montaz (punkt ostatni),
zaznaczyc na zebatce wieloklina (pokazuje to dolna strzalka) aktualna pozycje
- zsunac dzwignie z wieloklina (trzeba szarpnac mocniej)

Obrazek


4. odkrecamy i zdejmujemy pokrywe zebatki
- odkrecic dwie zaznaczone sruby, zsunac pokrywe

Obrazek


5. odkrecamy i zdejmuje zebatke
- odkrecic dwie sruby
- przekrecic w lewo lub w prawo blaszke zabezpieczajaca, tak zeby jej wyciecia pozwolily na jej zsuniecie z walka
- zdjac lancuch z zebatki
albo zsunac zebatke z walka razem z lancuchem


Obrazek

Obrazek

6. przygotowujemy i zakladamy nowa zebatke
- w zaleznosci od wersji motocykla i kupionej zebatki, trzeba znalezc porzadny warsztat
i przygotowac odpowiednio nowa zebatke (miej niz pol godziny w warsztacie).
ja musialem zrobic nastepujace zmiany (i jest to chyba byla najgorsza wersja,
bo czytalem, ze inni mieli mniej do robienia - patrz nizej):
- zciac kolnierz zebatki od strony walka o 2 mm bo byl grubszy niz w oryginale
- powiekszyc srednice wewnetrzna na trzpeniach do walka o 0.8mm
- przewiercic dwa otwory montazowe w odstepach jak w oryginalnej zebatce

trzeba znalezc porzadny warsztat, bo pojawiaja sie problemy:
zebatka jest hartowana, nie da sie przewiercic otworow na zwyklej wiertarce i zwyklymi wiertlami
bo sie po protu lamia jak zapalki, powiekszenie wewnetrznego otworu musi byc idealnie centryczne, az tak sie nie znam na "mechanice skrawania", ale na prostej tokarce tego sie porzadnie nie zrobi. jak nie bedzie centryczne, zebatka zuzyje siebie i lancuch szybciej. najmniej krytyczne jest zcinanie grubosci kolnierza. jak bedzie za duzo zciety to mozna podlozyc podkladke. podobno mozna trafic w sklepie zebatke, ktora juz ma otwory montazowe w dobrych miejscach, albo taka, ktora ma wewnetrzna srednice pasujaca bez poszerzania.

Obrazek

7. kolejnosc czynnosci montazowych jest odwrotna do powyzszych, przed zalozenie okrywy smaruje zebatke porzadnie smarem lancuchowym

8. napinamy lancuch i regulujemy ustawienie tylnej osi, ale to juz inna "bajka"
Ostatnio zmieniony 25 mar 2008, 11:53 przez facet.na.motuuuurze, łącznie zmieniany 1 raz
facet.na.motuuuurze
 

wymiana zębatki

Postautor: krzysios333 dodano: 25 mar 2008, 17:18

Co do przednich zębatek należy wykorzystać to że nasze chińskie motory są kopiami motorów japońskich. Do mojego Jinluna 150 pasowała zębatka z Hondy CM 125. Założyłem zębatkę z 17 zębami, jednak musiałem troszeczkę "uszczknąć" obudowy gdyż nie mieściła się ona na stare miejsce (obudowa, nie zębatka). Do Challengera powinna pasować zębatka z Hondy Rebel 250. Bardzo pomocny przy doborze zębatki jest plik znaleziony na stronie netowej ze specyfilacjami, linka której zamieścił jeden z forumowiczów na forum motocyklistów w starym temacie dotyczącym chińskich sprzętów.
krzysios333
 

wymiana zębatki

Postautor: moto1969 dodano: 02 kwie 2008, 14:26

Witam, właśnie wymieniłem zębatke tylną z oryginalnej 48 zębów na 35. Zdawczą mam już 17 zębów z MZ150.
Challenger jeżdzi poprawnie, spadły wibracje, nie ma potrzeby kręcenia go na wysokie obroty by przyzwoicie jażdzić.
Narazie wydaje sie wszystko Oki, pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 22 kwie 2010, 13:35 przez moto1969, łącznie zmieniany 1 raz
moto1969
Forumowicz
 
Posty: 7
Rejestracja: 02 kwie 2008, 14:21
Motocykl: kingway ch200
Płeć: mężczyzna

wymiana zębatki

Postautor: facet.na.motuuuurze dodano: 02 kwie 2008, 19:00

moze jakis dokladniejszy opis, skad wziac i jaka tylna zebatke i jak sie zabrac do wymiany?
facet.na.motuuuurze
 

wymiana zębatki

Postautor: krzysios333 dodano: 03 kwie 2008, 12:20

Ja w swoim Jinlunie 150 założyłem zębatkę z 17 zębami. Kupiłem ją z tego sklepu internetowego:
http://www.sklepmotocyklowy.pl/index.ph ... cykl=24558
Nie jestem pewien jak jest z Jinlunem 250. Trzeba pomierzyć rozmiary wałka z wielowpustem, rozstaw i gwint na śruby mocujące blaszkę zabezpieczającą oraz typ łańcucha a potem poszperać na tej stronie. Wysyłają zamówione rzeczy w ciągu kilku dni za pobraniem.
krzysios333
 

wymiana zębatki

Postautor: krzysios333 dodano: 03 kwie 2008, 12:22

Oczywiście zębatka z 17 zębami była przednia :D
krzysios333
 

wymiana zębatki

Postautor: moto1969 dodano: 03 kwie 2008, 13:03

Witam, co do wymiany zębatki tylnej - nie stanowi żadnego problemu.
Należy:
1 odktęcić osłonę łańcucha, rozpiąć łańcuch i go wyciągnąć
2 odkręcić sruby napinające łańcuch z obu stron, srubki przytrzymujące tylną piastę oraz cięgło hamulca tylnego
3 odkręcić i wyciągnąć powoli tylną oś ( przy odrobinie wprawy motocykl cały czas stoi na podnóżku centralnym
4 wyciągnąć tylne koło ( rozejdzie się na 3 elementy; z zębatką, koło, element z szczękami hamulcowymi), bardzo prosta konstrukcja, zdziwicie się ;-)
5 od elementu odkręcic tylną zębatkę, nie uszkadzając gwintu w śrubach - drobnozwojowy
6 odczytać rozmiar zębatki, powinien być 428 i zwymiarować średnice wewnęrztzną, rozstaw srub (podziałowa), średnice śrub
7 mając te dane można znaleźć taką za niewielkią kasę na http://www.sklepmotocyklowy.pl/index.ph ... cykl=24558
8 ja mam nową z takim oznaczeniem 269-35zębów, rozmiar 428
9 poskładać wszystko w odwrotnej kolejności, ja przy okazji skróciłem łańcuch o jedno ogniwo
10 wycentrować koło, ustawić hamulec!, naciągnąć lańcuch i tyle, czas jedno popołudnie, powodzenia ;-)
moto1969
Forumowicz
 
Posty: 7
Rejestracja: 02 kwie 2008, 14:21
Motocykl: kingway ch200
Płeć: mężczyzna

wymiana zębatki

Postautor: leo dodano: 04 sie 2008, 18:47

Po pierwsze witam wszystkich, bo to mój pierwszy post na tym forum.
Po drugie właśnie wymieniłem zębatkę zdawczą w swoim Challenger 200 na 17-zębową. Od Hondy CM125 pasuje idealnie, bez żadnych przeróbek :_hura"
tu rysunek z wymiarami zębatki:
Obrazek
nie zwymiarowane na rysunku otwory mocujące to "M6"
Ostatnio zmieniony 06 sie 2008, 04:24 przez leo, łącznie zmieniany 1 raz
leo
Forumowicz
 
Posty: 3
Rejestracja: 04 sie 2008, 18:40
Lokalizacja: Ciechanów
Motocykl: Challenger 200

wymiana zębatki

Postautor: leo dodano: 05 sie 2008, 04:49

Komfort jazdy zdecydowanie lepszy, wibracje zauważalnie mniejsze, dziś sprawdzałem go tak do ok. 7tys. obrotów i jest duużo lepiej...
leo
Forumowicz
 
Posty: 3
Rejestracja: 04 sie 2008, 18:40
Lokalizacja: Ciechanów
Motocykl: Challenger 200

wymiana zębatki

Postautor: krzys59 dodano: 05 sie 2008, 21:09

leo pisze:Po pierwsze witam wszystkich, bo to mój pierwszy post na tym forum.
Po drugie właśnie wymieniłem zębatkę zdawczą w swoim Challenger 200 na 17-zębową. Od Hondy CM125 pasuje idealnie, bez żadnych przeróbek :_hura"

A możesz zdradzić gdzie kupiłeś zębatkę? Ja ma z MZ i założona jest wprawdzie bez wiercenia, za pomocą pierścieni segera, ale nie podoba mi się to rozwiązanie i chętnie był założył coś co bedzie siedziało i nie będę się martwił czy wypadnie czy nie
krzys59
 

Następna

Wróć do Challenger 200

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości