regulacja luzów zaworowych

regulacja luzów zaworowych

Postautor: cruenzo dodano: 22 lis 2011, 23:20

jak w temacie. Kto przerabiał i podzielił by się wiedzą? Od czego zacząć i jak krok po kroku wykonać tę czynność poprawnie?
Awatar użytkownika
cruenzo
Klubowicz
 
Posty: 2022
Rejestracja: 10 lut 2010, 21:42
Lokalizacja: Warszawa -> Kettering U.K.
Motocykl: Junak w skali 1/24
Tel. kom.: 888691054
Płeć: mężczyzna
Wiek: 47

regulacja luzów zaworowych

Postautor: Michoł dodano: 06 sty 2012, 02:13

Temat długo wisi bez odzewu. Więc jak tam? Poradziłeś sobie czy mam coś ci podpowiedzieć?
Awatar użytkownika
Michoł
Forumowicz
 
Posty: 396
Rejestracja: 03 cze 2010, 13:40
Lokalizacja: Kielce
Motocykl: Zipp RoadStar 250
Tel. kom.: 603362340
Płeć: mężczyzna
Wiek: 43

regulacja luzów zaworowych

Postautor: cruenzo dodano: 06 sty 2012, 10:39

wolałbym byś mi jednak podpowiedział... ;-)
Awatar użytkownika
cruenzo
Klubowicz
 
Posty: 2022
Rejestracja: 10 lut 2010, 21:42
Lokalizacja: Warszawa -> Kettering U.K.
Motocykl: Junak w skali 1/24
Tel. kom.: 888691054
Płeć: mężczyzna
Wiek: 47

regulacja luzów zaworowych

Postautor: Michoł dodano: 06 sty 2012, 16:24

Jako że mamy trochę inne moto nie wiem czy identycznie przebiega ta operacja.

Zanim w ogóle przystąpimy do regulacji trzeba by wpierw zaopatrzyć się w dość dokładny szczelinomierz. (Na allegro bardzo podoba mi się opis przedmiotu "szczelinomierz do WSK KOMAR SHL", umieram ze śmiechu, dwusuw ewoluował i wypączkował zawory :D ).
Ja specjalnie na tą okazje zakupiłem szczelinomierz YATO, który można swobodnie zakupić przez alledrogo. Najlepszy jest ten długi co ma 200mm i 17 listków (dlaczego taki długi? szybko się zrozumie jak zacznie się regulować w v250. długie listki naprawdę ułatwiają pracę jeśli chodzi o tak dość małe pole do manewru rękoma przy ramie).

Ja nie zdejmuje baku paliwa, jest to u mnie raczej zbędne. Natomiast na pewno trzeba zdemontować puszkę filtra powietrza i puszkę (ja to nazywam) map sensora podciśnienia (czyli tą druga chromo-plastikową puszkę po drugiej stronie baku). Spokojowo odkręcamy chromowane dekle (klucz 10mm płasko oczkowy), które bardzo ładnie przyozdabiają pod nimi właściwą głowicę cylindra. Zaworu ukryte są pod korkami gdzie będzie nam potrzeby klucz 27mm płaskie oczko. Po odkręceniu korków mamy już zawory na wierzchu, uwaga na korku jest gumowa uszczelka która lubi czasem gdzieś czmychnąć.

Aby można sobie pokręcić wałem, trzeba odkręcić na lewym deklu silnika (lewy dekiel to ten gdzie patrząc siedzimy na moto) ten największy korek. Do tego celu trzeba dobrać jak największą podkładkę lub monetę która będzie jak najlepiej pasować w wyżłobieniu korka. Chwytamy tą podkładkę czy tam monetę w kombinerki lub inne kleszcze i mocno dociskamy, jeśli omsknie się nam ręka to możemy spartolić chrom na korku, więc robimy to mocno i pewnie (może nam ktoś przytrzymać moto żeby się nie obalił w razie zbyt dużego nacisku :) ).
Za korkiem mamy już wał a na nim nachodzi nasadka 17mm albo 19mm (już nie pamiętam).
Drugi sposób żeby móc kręcić wałem ale nie ruszać tego korka jeśli nie chcemy ryzykować skazą na powierzchni naszego chromu, to podstawić tył do góry i na zapiętym biegu kręcić kołem oczywiście zgodnym do kierunku jazdy na wprost :)
Aby móc zacząć regulacje musimy ustawić tłok w górnym martwym punkcie (tzw. GMP). Do tego celu odkręcamy świece, trzeba znaleźć coś długiego ale elastycznego co by się nie złamało i nie pozostało w komorze cylindra (bo wtedy jest kur...a mać, prze...ne po całości). Jako że gniazdo świecy jest pod kątem tłok może przy szczypać nam ten wskaźnik GMP i będzie ZŁO (Dlatego delikatne i powoli jak z kobietą z tą dziurką :) ).
Kręcimy wałem i obserwujemy co się dzieje. Wiadomo jak silnik pracuje, sanie, sprężanie, praca wydech. Patrzymy na zawór ssący (to ten od strony gaźnika), gdy się ugnie i wróci, wkładamy nasz wskaźnik GMP i delikatnie kręcimy wałem aż wychwycimy moment w którym tłok będzie już prawie zaczął iść w dół. Wtedy mamy pewność że krzywki wałka rozrządu nie naciskają na żadną dźwigienkę zaworową na tym cylindrze.
No i nareszcie można regulować :) Klucz płasko oczkowy 11mm i jakiś mały, cienki, płaski śrubokręt.

Luzy:
Ssący 0,08 - 0,12mm
Wydechowy 0,10 - 0,14mm

Pamiętamy i wzrokowo wiemy gdzie znajdują się jakie zawory. Ssący tam gdzie gaźnik, wydechowy tam gdzie rura wydechowa. Proste :D

Odkręcamy nakrętkę kontrującą na dźwigience (klucz 11mm), próbujemy wsunąć odpowiednio dobrany listek (bądź dwa listki złączone razem jeśli zachodzi taka potrzeba wymiarowa) pod dźwigienkę zaworową, jeśli nam się to nie udaje i nie ma odpowiedniego luzu, trochę odkręcamy trzpień (ten który jest w tej nakrętce kontrującej) tym płaskim małym śrubokrętem i ponownie próbujemy. Gdy już wsuniemy listek szczelinomierza dokręcamy trzpień dźwigienki zaworowej na tyle aby listek mógł się prawie swobodnie przesuwać, a nie stanąć okoniem, ma być czuć opór ale w miarę swobodnie ma się przesuwać, bo gdy teraz dokręcimy nakrętkę kontrującą na dźwigience nie będziemy wstanie wysunąć listka i już tak zostanie :) Oczywiście kontrę dokręcamy z czutką żeby czego nie urwać albo nie przekręcić gwintu.

Składamy wszystko do kupy żeby się nie pomyliło, czyli wkręcamy korki na głowicy (te co przykrywają zawory, uwaga - uszczelki gumowe na korku powinny być zwilżone olejem silnikowym bo przy przykręcaniu mogą się podwinąć i zniszczyć), dekle i mamy już jeden cylinder z głowy, można brać się za następny.

Już chyba nie ma co więcej pisać, a opisałem się strasznie. Dalej już wszystko jest jasne, jak to poskładać. Myślę, że objawiłem tą tajemnice regulacji w miarę przystępnym, zrozumiałym językiem, który przyswoi każdy na tym forum :)
A jak nie, to lepiej dajcie to zrobić jakiemuś mechanikowi :)
Awatar użytkownika
Michoł
Forumowicz
 
Posty: 396
Rejestracja: 03 cze 2010, 13:40
Lokalizacja: Kielce
Motocykl: Zipp RoadStar 250
Tel. kom.: 603362340
Płeć: mężczyzna
Wiek: 43

regulacja luzów zaworowych

Postautor: Deamiens dodano: 06 sty 2012, 16:44

Michoł, a w V`kach nie ma na magnecie zaznaczonego GMP? Bo na mój gust, jak patrzę na zdjęcie silnika, to kilka cm nad "deklem" wału jest kolejny dekielek, po wykręceniu którego chyba powinno się widzieć znacznik GMP? Bo wkładanie "ciał obcych" do cylindra...

Od siebie dodałbym jedynie, że po ustawieniu luzów można je sprawdzić jeszcze raz po kilkukrotnym przekręceniu wałem.
Awatar użytkownika
Deamiens
Forumowicz
 
Posty: 1312
Rejestracja: 20 cze 2010, 20:47
Lokalizacja: Lublin
Motocykl: DR800, DL1000
Tel. kom.: 696082016
Płeć: mężczyzna
Wiek: 36

regulacja luzów zaworowych

Postautor: Michoł dodano: 06 sty 2012, 17:02

Nie ma raczej zaznaczonego GMP na znaczku wału. Ten znaczek pod tym małym korkiem służy tylko i wyłącznie do ustawienia rozrządy, gdy nastąpi konieczność wymiany łańcuszka rozrządu. Ale to jest moje zdanie i nie sprawdzałem tego czy tak jest. Może masz i racje że takowy znaczek jest. Ale jak go odróżnić od 1 a 2 cylindra? Może w dokumentacji jest coś na ten temat? (ale takowej nie posiadam)
Mój sposób jest wręcz namacalny i każdy będzie miał pewność że zrobi tą regulacje dobrze gdy sam znajdzie GMP.

Oczywiście masz racje Deamiens, zapomniałem dopisać że należy pokręcić wałem żeby się wszystko ułożyło i jeszcze raz sprawdzić czy luz jest prawidłowy na danym zaworze.
Awatar użytkownika
Michoł
Forumowicz
 
Posty: 396
Rejestracja: 03 cze 2010, 13:40
Lokalizacja: Kielce
Motocykl: Zipp RoadStar 250
Tel. kom.: 603362340
Płeć: mężczyzna
Wiek: 43

regulacja luzów zaworowych

Postautor: Deamiens dodano: 06 sty 2012, 17:29

Po prostu, jak będziesz kiedyś regulował zawory, sprawdź jak się mają znaczniki do "namacalnego" GMP :) Ew. nie Ty jeden ustawiałeś luzy, może na ten temat ktoś jeszcze się wypowie :)
Awatar użytkownika
Deamiens
Forumowicz
 
Posty: 1312
Rejestracja: 20 cze 2010, 20:47
Lokalizacja: Lublin
Motocykl: DR800, DL1000
Tel. kom.: 696082016
Płeć: mężczyzna
Wiek: 36

regulacja luzów zaworowych

Postautor: jacecek dodano: 06 sty 2012, 18:45

Michoł pisze:

Na allegro bardzo podoba mi się opis przedmiotu "szczelinomierz do WSK KOMAR SHL", umieram ze śmiechu, dwusuw ewoluował i wypączkował zawory :D ).


Z całym szacunkiem dla Twojej wiedzy i bardzo dobrego opisu regulacji zaworów (i wielu wcześniejszych, ciekawych tekstów) chciałbym zwrócić uwagę, że w pojazdach typu WSK, KOMAR, SHL i wielu innych dwusuwach ( i nie tylko) szczelinomierz służy do ustawienia przerwy na przerywaczu zapłonu, odległości elektrod świecy zapłonowej, sprawdzenia przerwy na zamku pierścieni tłokowych (więcej nie pamiętm), więc taki zestaw kilku podstawowych listków pomiarowych wcale nie jest pozbawiony sensu.
pozdrawiam - jacecek
Awatar użytkownika
jacecek
Klubowicz
 
Posty: 669
Rejestracja: 16 paź 2011, 00:27
Lokalizacja: Mińsk Maz.
Motocykl: Honda CTX 700 D
Tel. kom.: 668842471
Płeć: mężczyzna
Wiek: 67

regulacja luzów zaworowych

Postautor: cruenzo dodano: 06 sty 2012, 22:02

wielkie dzięki za opis...nie wiem czy damn radę to zrobić, bo jakoś nie chciałbym zepsuć sobie motocykla. Z opisu to nie wygląda na tak proste jak się mówi :-/
Awatar użytkownika
cruenzo
Klubowicz
 
Posty: 2022
Rejestracja: 10 lut 2010, 21:42
Lokalizacja: Warszawa -> Kettering U.K.
Motocykl: Junak w skali 1/24
Tel. kom.: 888691054
Płeć: mężczyzna
Wiek: 47

regulacja luzów zaworowych

Postautor: Arcon dodano: 06 sty 2012, 23:07

Michał, jak ja ustawiłem, to Ty też dasz radę :ugeek: Jakby co, to mogę Ci pożyczyć porządny szczelinomierz :D
Arcon
Forumowicz
 
Posty: 1542
Rejestracja: 25 lis 2010, 17:36

Następna

Wróć do Cruiser 250

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości