[technika jazdy] Redukcja biegów

Porady doświadczonych dla początkujących
(jak jeździć, jak hamować, jak upadać, jak jeździć w grupie)
moderatorzy: Wojtas

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: herrmannek dodano: 10 lis 2008, 13:21

Hej wszystkim. Pewnie już to wielokrotnie to opisywaliśmy.
Moja technika gdy zwalniam: hamulec, luz na stałe i wciskam biegi w dół póki się tylne koło kręci, tak średnio dopasowując zmianę biegów do aktualnej prędkości, czasami jeden za drugim w dół. I tak do jedynki, albo neutrala jeśli trafię. Jeśli nie trafiłem w neutral przed zatrzymaniem to wrzucam na stojącym moto, przetaczając delikatnie przód-tył. Czy robię coś bardzo źle. Czasami bieg potrafi mi się zblokować, wtedy albo do góry albo lekko sprzęgło zwalniam żeby zaskoczył.
herrmannek
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: andrzej dodano: 10 lis 2008, 20:11

herrmannek pisze:Hej wszystkim. Pewnie już to wielokrotnie to opisywaliśmy.
Moja technika gdy zwalniam: hamulec, luz na stałe i wciskam biegi w dół póki się tylne koło kręci, tak średnio dopasowując zmianę biegów do aktualnej prędkości, czasami jeden za drugim w dół. I tak do jedynki, albo neutrala jeśli trafię. Jeśli nie trafiłem w neutral przed zatrzymaniem to wrzucam na stojącym moto, przetaczając delikatnie przód-tył. Czy robię coś bardzo źle. Czasami bieg potrafi mi się zblokować, wtedy albo do góry albo lekko sprzęgło zwalniam żeby zaskoczył.



Nie bardzo rozumiem twój opis.

Technika redukcji biegów polega na tym, że każdorazowo przy wrzucaniu niższego biegu wciskamy sprzęgło.
Np. jedziesz na V chcesz zredukować do II to wciskasz sprzęgło i wrzucasz IV, puszczasz sprzęgło żeby tryby w skrzyni się zsynchronizowały i znów sprzęgło III bieg itd.
NIE WOLNO trzymać wciśniętego sprzęgła i redukować IV, III, II.
W ten sposób mozna uszkodzić skrzynię.
Awatar użytkownika
andrzej
Klubowicz
 
Posty: 1454
Rejestracja: 25 mar 2008, 09:27
Lokalizacja: Bydgoszcz.
Motocykl: VStrom 650 (był R-250,NT-650)
Płeć: mężczyzna
Wiek: 50

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: herrmannek dodano: 10 lis 2008, 22:54

Z twojej odpowiedzi wynika, że dobrze zrozumiałeś :) No nic będzie się trzeba nauczyć wachlować sprzęgłem podczas zatrzymywania :) Dzięki.
herrmannek
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: Largo dodano: 11 lis 2008, 12:58

Ja również, bo jeszcze nigdy nie słyszałem, że nie wolno tak robić. Sam tak robię, bo to sto razy wygodniejsze. Wciskam sprzęgło i zmieniam z 4 do N. Zastanawiając się nad budową skrzyni biegów nie wydaje mi się, żeby to mogło spowodować jakieś uszkodzenia... Jednak ja też ekspertem nie jestem i jeśli są jakieś potwierdzone źródła mówiące, że to może skrzynię uszkodzić to na pewno zmienię przyzwyczajenia :]
Largo
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: Largo dodano: 11 lis 2008, 21:19

Again... Zmiana biegów bez sprzęgła - zło. Jak ktoś nie wierzy niech poczyta forum...
Dwa - ja nie dodaję gazu przy zmianie biegu na niższy i nic mi nie stuka, ani nie szarpie... Jestem dziwny, czy to tylko mój motocykl???
Largo
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: scOti dodano: 11 lis 2008, 22:01

jawos pisze:(...)Również praktycznie przed każdym zakrętem redukuję bieg i łatwiej w ten sposób wyciągnąć motocykl z zakrętu dodając gazu.
Chociaż muszę powiedzieć, że musiałem się przełamać do tego, aby dodawać gazu w zakręcie.
Wcześniej, gdy widziałem, że mogą być kłopoty ze zmieszczeniem się w zakręcie miałem odruch odpuszczania gazu, przez co 2 razy wyleciałem na pobocze lecz bez gleby(...)


Motor musi mieć ciąg jak wchodzi się w zakręt - zresztą tak samo jak auto. Nie należy hamowac ostro juz na samym zakrecie ani odpuszczać gazu, najlepiej trzymać gaz jak się trzymało, lub zredukować prędkośc przed zakrętem i powoli przyspieszać w zakręcie.
scOti
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: andrzej dodano: 11 lis 2008, 22:06

Moje informacje odnośnie wachlowania sprzęgłem mam z programu w TVN Turbo "Motocyklicznie"


Z moich doświadczeń, skromnych co prawda bo dopiero 12700km, wywnioskowałem, że wachlowanie sprzęgłem ułatwia redukcję biegów z 5 do N.

No ale to tylko moja opinia poparta rzeczową instrukcją z telewizji.
Awatar użytkownika
andrzej
Klubowicz
 
Posty: 1454
Rejestracja: 25 mar 2008, 09:27
Lokalizacja: Bydgoszcz.
Motocykl: VStrom 650 (był R-250,NT-650)
Płeć: mężczyzna
Wiek: 50

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: scOti dodano: 11 lis 2008, 22:29

racja, dokładniej mi chodziło by utrzymywać prędkość - a nie jak w drugim przypadku (z redukcją) przyspieszać
scOti
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: Largo dodano: 11 lis 2008, 23:23

Ja zawsze zwalniam do takiej prędkości, aby po puszczeniu sprzęgła mi nie szarpał. Może to jest powód. Nie wiem... Muszę to przemyśleć i wypróbować w praktyce, bo tak na sucho to można najwyżej krakersy przy filmie jeść - a i tego nie lubię :]
Largo
 

[technika jazdy] Redukcja biegów

Postautor: Largo dodano: 12 lis 2008, 01:51

Mogę zwolnić do takiej prędkości, przy której bieg działa bez wysokich obrotów i wtedy go wrzucić. Nie spowoduje to szarpnięcia...
Pogadamy jak sprawdzę te wszystkie "teorie" w praktyce. Teraz sam nie wiem jak zmieniam biegi - po prostu nigdy się nad tym nie zastanawiałem :] Czy ktoś z Was myśli którą nogą wchodzi na pasy? Nie sądzę...
Largo
 

Następna

Wróć do Szkoła bezpiecznej jazdy

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości