W końcu się zmobilizowałem i odkręciłem dekiel od strony sprzęgła, by zobaczyć w jakim stanie są wnętrzności Jelona po 74 tysiącach kilometrów.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403325.jpgOdkręcenie bocznego dekla poszło łatwo.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403298.jpgPrzy okazji dobiorę się do przeciekającego uszczelniacza na dźwigni sprzęgła. Na zdjęciu widać mój doszczelniający patent ze sznurkiem owiniętym jeszcze we Francji.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403285.jpgGuma stwardniała i się wytarła to puszcza. Jest to zwykła uszczelka bez sprężynki. Kupiłem taką samą, ale lepiej chyba kupić simering.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403264.jpgNa fotce widać sprzęgło w całej okazałości i pompę oleju po prawej u dołu.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403256.jpgOd razu zauważyłem, że na zębach kosza sprzęgłowego zaczęło się już łuszczenie na powierzchni zębów, czyli pitting. Tego się nie spodziewałem, obstawiałem, że bardziej ślady pittingu znajdę na kołach zębatych piątego biegu. Natomiast śladów po meteorycie żadnych nie ma. Najprawdopodobniej jakiś dzieciak złośliwie wrzucił mi jasny kamyk przez wlew oleju, który potem został zmielony, albo było coś w butelce z nowym olejem i sam kiedyś nieświadomie wlałem.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403246.jpgNa szczęście napędowa zębatka na wale jest w dobrym stanie i nie widać na niej zużycia, mimo, że jest znacznie mniejsza.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403241.jpgTa wąska zębatka z przodu jest do napędu pompy oleju i też jest w dobrym stanie.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403230.jpgTak wygląda wnętrze Jelonka bez sprzęgła i pompy oleju. Trochę się namęczyłem, żeby odkręcić to sprzęgło.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403229.jpgMyślałem, że będę miał lepszy dostęp do zębów skrzyni biegów, ale niewiele to pomogło.
Dopiero przy pomocy małej żaróweczki wciśniętej do środka mogłem sobie jako tako pooglądać stan zębów i niestety zauważyłem małe wykruszenie na jednym z zębów zębatki piątego biegu. Nie jest duże, ale jest i ząb jest osłabiony. Dobrze by było wymienić cały piąty bieg, ale jakoś tak mi szkoda rozkręcać silnik, który pracuje bez zarzutu i nie bierze oleju.
Gdy go rozkręcę i poskładam, to już nie będzie silnik dziewica. Natomiast zużyte zęby na koszu sprzęgła skoro mam już na wierzchu to wymienię.
Kupiłem całe nowe sprzęgło, bo nie da się wymienić samej zębatki, bo jest trwale przynitowana do aluminiowego kosza. Niestety nowe sprzęgło okazało się trochę inne od oryginału.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403206.jpgPo głębszej analizie okazało się, że różni się tylko ilością zębów na metalowych przekładkach a tarcze sprzęgłowe są identyczne.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 403195.jpgNajdziwniejsze jest to, że po 74 tysiącach przebiegu stare tarcze sprzęgłowe są w całkiem dobrym stanie. Postanowiłem jednak nie kombinować i Jelonek dostanie nowe całe kompletne sprzęgło.
Jeszcze kilka zdjęć uszkodzonych ząbków na koszu sprzęgłowym w świetle dziennym
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 399907.jpgJedne zęby są bardziej zniszczone inne trochę mniej.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 399903.jpgCały moment jest przenoszony na wał pośredni skrzyni biegów za pomocą stalowej tulejki z wieloklinem, wprasowanej w aluminiowy korpus.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 399891.jpgPrzy szczegółowych oględzinach zauważyłem małe pęknięcie aluminium i wydaje mi się, że ta stalowa tulejka minimalnie się rusza w aluminiowym korpusie sprzęgła. Tym bardziej lepiej profilaktycznie wymienić całe kompletne sprzęgło na nowe. Swoje przejeździło i nieraz było mocno przeciążane, czy to w górach, czy też przy paleniu gumy.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 399869.jpgNa samym koszu sprzęgłowym jakieś ślady podtarcia od tarcz sprzęgłowych są, ale jak na ten przebieg to można powiedzieć, że prawie nie ma.
http://chomikuj.pl/Luca/Podzespoly+Jelo ... 399847.jpgNiestety zostaje do roboty ta nieszczęsna skrzynia biegów, ale mam cichą nadzieję, że jeszcze z tysiąc kilometrów wytrzyma.